Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Pelancaran Honda Odyssey e:HEV di Jepun – Era Baru MPV Mewah

Odyssey e:HEV – Kenderaan Impian yang Kini Hanya Dapat Dinikmati di Jepun, Dengan Harapan Kepulangan ke Malaysia

Honda Odyssey e:HEV, karya terbaharu dalam seni pembuatan MPV, kini boleh didapati di Jepun. Model ini, dibangunkan dengan kecanggihan hibrid, dibuat di China sebagai model JDM (Pasaran Domestik Jepun). Pada tahun 2021, kilang yang bertanggungjawab untuk kelahiran Odyssey hampir ditutup, yang hampir menamatkan sejarah MPV yang sangat digemari ini. Syukur, nasib Odyssey berubah apabila pengeluaran dipindahkan ke lokasi lain dan Malaysia dikurniakan Odyssey baharu yang dilengkapi enjin 2.4L asal. Pada masa ini, pasaran Jepun bersedia untuk menerima Odyssey yang dikemas kini, bukan sahaja dari segi rupa, tetapi juga peningkatan besar dalam sistem kuasa, yang kini mengandungi sistem hibrid elektrik 2.0L e:HEV.

Odyssey e:HEV yang elegan dalam warna kelabu metalik meteoroid ini, dilancarkan pada 8 Disember 2023 di Jepun, menampilkan tiga varian istimewa – Absolute, Absolute EX, dan Absolute EX Black Edition. Setiap varian tersedia dalam pilihan warna Platinum White Pearl, Premium Venus Black Pearl, Formal Black, dan Meteoroid Gray Metallic sebagai pilihan tambahan bagi model Absolute EX.

Honda optimis dengan potensi penjualan domestiknya, menjangkakan penjualan sebanyak 1,000 unit setiap bulan. Perubahan yang dibawa oleh Odyssey termasuklah gril hadapan baru yang lebih besar dengan lima bar mendatar berlapis. Pada varian Absolute EX Black Edition, gril hadapan diberikan sentuhan krom hitam, manakala lampu belakang dipasang dengan lensa asap hitam. Roda aloi Berlina Black matte berukuran 18 inci, bumbung hitam, garisan pilar, dan hiasan tambahan turut meningkatkan estetika keseluruhan.

Setiap varian dilengkapi dengan konfigurasi tempat duduk untuk 7 penumpang, menampilkan tempat duduk elektrik empat arah pada baris kedua. Tempat duduk ini, selain dapat diatur reclinernya secara tepat, turut dipanaskan dan dilengkapi dengan meja lipat tengah serta port pengecasan USB-C. Tempat duduk baris ketiga boleh dilipat dengan mudah ke dalam lantai but untuk ruang kargo yang lebih luas.

Varian Absolute EX dan Absolute EX Black Edition menawarkan kemewahan dengan tempat duduk kulit asli, pad pengecasan tanpa wayar, dan tailgate berkuasa tanpa sentuhan. Perubahan pada sistem kuasa e:HEV memerlukan pelarasan pada antara muka pemanduan, termasuk sistem anjakan gear wayarles dan pemilih nyahpecutan.

Honda Sensing telah diperkaya dengan tiga fungsi baru – Fungsi Brek Kelajuan Rendah, Lampu Tinggi Automatik, dan Pengurangan Pecutan Tidak Sengaja. Kamera hadapan telah ditingkatkan medan pandangnya, sementara Sistem Brek Pengurangan Perlanggaran kini lebih luas jangkauannya. Sistem ini kini dapat mengesan kenderaan yang melintas, kenderaan yang datang dari arah bertentangan ketika membelok ke kanan, basikal, motosikal, dan pejalan kaki pada waktu malam.

Terus-Terang

Sebagai MPV kegemaran kami, Odyssey e:HEV mewakili gabungan sempurna antara saiz yang ideal, bukan terlalu besar atau kecil, dan kemewahan yang tiada tandingan. Melihat Odyssey e:HEV ini memasuki pasaran Jepun, kami tidak dapat menahan rasa rindu akan kehadirannya di Malaysia, khususnya setelah Honda Malaysia menghentikan penjualan model ini. Ada harapan dalam hati kami agar suatu hari nanti, Odyssey e:HEV akan kembali memasuki pasaran Malaysia, membawa bersama inovasi dan keanggunan yang telah menjadi lambang kecemerlangan Honda. Odyssey e:HEV bukan sekadar MPV; ia adalah simbol kemewahan, kecanggihan, dan kegembiraan dalam setiap perjalanan, menyatukan estetika dan teknologi dalam satu kesatuan yang harmoni.

Previous post

EQE SUV Mercedes-Benz: Revolusi Kenderaan Elektrik

Next post

Fiat Titano: Pickup Terkini di Algeria, Malaysia Seterusnya?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *