Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kemajuan Terkini Chery Malaysia dalam Kenderaan Elektrik

Pelancaran OMODA EV Pertama di Malaysia. Peristiwa Eksklusif Pratonton Chery Omoda E5: Kejayaan yang Mengagumkan

KUALA LUMPUR, 29 NOVEMBER 2023 – Chery Malaysia telah mencatatkan pencapaian penting dengan pelaksanaan acara pratonton eksklusif Chery Omoda E5. Acara ini, yang diadakan untuk Pengedar Chery dan rakan media, berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, menarik kehadiran lebih dari 300 tetamu. Majlis eksklusif ini memperlihatkan ciri-ciri terkini Chery Omoda E5, menandakan komitmen Chery Malaysia dalam memajukan inovasi automotif.

Mengambil inspirasi daripada konsep unik “Art in Motion”, E5 memperkenalkan bahasa reka bentuk baharu “Light of Movement”, yang diilhamkan oleh kilat dan cahaya dinamik serta bayang-bayang alam semula jadi. Bentuk lipatan pantas dan garis pinggang pergerakan ringan yang laju meningkatkan seni cahaya dan bayang OMODA E5, mentafsirkan estetika adegan impian.

Ciri-ciri teknologi OMODA E5 menjadi tumpuan para tamu media. Sebagai model OMODA EV pertama, OMODA E5 dibekalkan dengan ciri-ciri teknologi futuristik. Ia dilengkapi dengan skrin melengkung berukuran 24.6 inci yang besar, menyediakan maklumat kenderaan yang lebih jelas dan intuitif. Integrasi interaksi visual HMI5.0 dan penanaman digital manusia menawarkan pengalaman sci-fi yang mendalam kepada OMODA E5. Selain itu, kenderaan ini menyediakan sepuluh mod pemanduan yang disesuaikan untuk pengalaman hiburan remaja, seperti perkhemahan, karaoke, dan haiwan peliharaan, menjadikan pemanduan lebih pintar dan mudah sambil menyatu dengan gaya hidup bandar yang muda. OMODA E5 juga dilengkapi dengan 17 fungsi sistem ADAS termasuk pemantauan titik buta, pengereman kecemasan automatik, dan lain-lain. Dari segi keselamatan aktif dan pasif, OMODA E5 memberikan perlindungan dan sokongan menyeluruh kepada penggunanya.

Teknologi tiga-elektrik OMODA E5 dicirikan dengan penggunaan tenaga rendah dan hayat bateri yang tinggi, yang secara signifikan mengurangkan penggunaan tenaga kenderaan. Penggunaan kuasa ultra-rendah hanya 15.6kwh/100km, disertai dengan jarak jangkauan yang luar biasa sebanyak 430km WLTP, membolehkan pemanduan lancar tanpa perlu kerap mengecas. Dengan teknologi pengecasan laju, bateri dapat dicas dari 30% ke 80% dalam masa 30 minit menggunakan pengecasan DC, merealisasikan pengalaman perjalanan yang mesra alam dan mudah untuk pengguna.

Dalam pertemuan yang diadakan semalam, wakil dari Chery Automobile Co., Ltd. dipimpin oleh Mr. Yin Tong Yue, Pengerusi & CEO Chery Automobile Co., Ltd., telah berbincang dengan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Bin Tengku Abdul Aziz. Dialog tersebut berpusat pada strategi pertumbuhan dan inisiatif projek Chery Corporate Malaysia yang akan datang.

Menteri Tengku Zafrul menyatakan di media sosialnya: “Kehadiran Chery di Malaysia telah memberikan sumbangan signifikan dengan mencipta lebih daripada 600 pekerjaan untuk warga Malaysia. Komitmen Chery untuk melabur lebih daripada RM1 bilion Ringgit di Malaysia juga menyokong misi Pelan Induk Industri Baru 2030 (#NIMP2030), khususnya dalam mempromosikan kenderaan elektrik yang dikeluarkan secara tempatan.”

Perkembangan terkini ini menekankan dedikasi Chery Malaysia dalam memacu inovasi, menyumbang kepada pekerjaan tempatan, dan selaras dengan misi negara untuk pertumbuhan industri yang mampan.

Mengenai OMODA

Omoda E5, sebuah kereta elektrik tulen, mewakili anjakan paradigma dalam landskap automotif. Dengan reka bentuk yang elegan, ciri-ciri inovatif dan komitmen terhadap kelestarian alam sekitar, Omoda E5 bersedia untuk mentakrifkan semula pengalaman kenderaan elektrik. Ia menggabungkan teknologi terkini, menyediakan gabungan prestasi, keselamatan dan tanggungjawab alam sekitar yang lancar.

Melalui pemahaman dan refleksi mendalam tentang arah aliran ke arah belia, keperibadian dan globalisasi, OMODA berdedikasi untuk menerima pengguna global perintis dan mencipta jenama progresif untuk generasi baharu yang bersemangat dengan sikap yang unik. OMODA sangat memahami kehidupan belia global hari ini dan, dengan identiti “CROSS” yang merentasi sempadannya, sedang berdialog sepenuhnya dengan generasi baru muncul. Memecahkan acuan dunia sebenar, OMODA membawa reka bentuk terkini dan teknologi futuristik kepada pengguna Generasi Z, menawarkan mereka kenderaan bergaya yang mendahului masa mereka.

Dalam nama “OMODA,” huruf “O” melambangkan kejutan dan vitaliti, dan juga merupakan simbol elemen penting kehidupan, Oksigen. “MODA” berasal dari “Moden,” mengimplikasikan trend fesyen dan mewakili generasi global baru gaya hidup lestari, penjelmaan kehijauan ekologi dan gaya avant-garde.

Dengan pemikiran jenama global, OMODA telah mencipta konsep ekosistem “O-universe” yang unik, sebuah kaedah komunikasi antara jenama dan pengguna, dan simbol sosial eksklusif untuk OMODA. Tujuannya adalah untuk menjalin hubungan yang lebih hangat dengan pengguna global, merangkul budaya yang lebih pelbagai, dan bersama-sama mencipta gaya hidup yang diingini dan trendy dengan pengguna.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai CHERY MALAYSIA, sila kunjungi www.chery.my

Terus-Terang

Mengamati kemajuan Chery Malaysia dalam arena kenderaan elektrik, kita merasa bangga dan terinspirasi. Langkah progresif ini merupakan sumbangan yang bermakna terhadap ekonomi dan pekerjaan tempatan, serta komitmen terhadap kelestarian alam sekitar. Perkembangan seperti ini membawa harapan untuk masa depan yang lebih hijau dan bertanggungjawab. Ini adalah langkah maju yang penting bukan hanya bagi Chery Malaysia, tetapi juga bagi negara kita dalam menjulang aspirasi global ke arah mobiliti yang lebih lestari.

Previous post

I-PACE Jaguar Kini Dengan Pakej Stealth di Malaysia

Next post

Mobiliti Masa Depan: smart #1 Memacu Transformasi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *