Bisnes

EON Membuka Cawangan Kenderaan Elektrik Pertama

Pembukaan cawangan kenderaan elektrik pertama EON di Glenmarie memperkuatkan komitmen ke arah mobiliti lestari dan inovasi dalam pasaran EV Malaysia

Pada 23 November 2023, Edaran Otomobil Nasional Berhad (EON), sebuah syarikat pengedar kereta pelbagai jenama yang terkemuka di Malaysia, telah melangkah satu tapak ke hadapan dengan pembukaan rasmi cawangan 3S pintar mereka, EON smart Glenmarie, di Shah Alam. Acara ini menandakan langkah EON ke dalam pasaran kenderaan elektrik (EV), mengukuhkan lagi komitmen mereka terhadap inovasi dan mobiliti yang lestari.

Pembukaan Cawangan dan Pelaburan

Dato’ Jezilee Mohamad Ramli, Ketua Pegawai Operasi Kumpulan, Perkhidmatan Korporat DRB-HICOM, telah merasmikan pembukaan cawangan ini. Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Mr Zhang Qiang, Ketua Pegawai Eksekutif PRO-NET, dan Akkbar Danial, Ketua Pengedaran Automotif DRB-HICOM serta Ketua Pegawai Eksekutif EON.

Dalam ucapan pembukaannya, Akkbar menyatakan komitmen EON untuk memperkenalkan Smart #1, yang baru dilancarkan oleh PRO-NET dua hari yang lalu, kepada rakyat Malaysia. Beliau menyatakan, “Kami menjangkakan cawangan 3S pintar kami akan memainkan peranan penting dalam memenuhi permintaan yang meningkat untuk Smart #1 dan memberi kesan signifikan terhadap pasaran EV tempatan.”

Puan Salawati Mohd Yusoff Chief Brand Officer PRO-NET turut memberi ucapan bagi pihak smart #1 dan beliau dengan bangganya mengumumkan bahawa Smart #1, telah mencapai pencapaian penting dengan meraih jumlah tempahan tertinggi dalam sejarah syarikat. Pencapaian ini menandakan kembalinya kejayaan EON dalam industri automotif, khususnya dalam segmen EV yang semakin berkembang di Malaysia.

Penyerahan Smart #1 Pertama kepada Dato’ Amirul Azizan di Pembukaan Cawangan Elektrik EON

Pada majlis pembukaan rasmi cawangan kenderaan elektrik pertama EON ini turut menyaksikan acara penyerahan pertama kenderaan elektrik Smart #1 kepada pelanggan pertama mereka, Dato’ Amirul Azizan Bin Dato’ Sri Abd Rahim, (bertali leher merah) Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kuala Langat. Ini menandakan langkah penting dalam sejarah syarikat dan juga dalam perjalanan mobiliti lestari di Malaysia.

Fasiliti dan Perkhidmatan

EON, anak syarikat penuh DRB-HICOM Berhad, telah melabur hampir RM4 juta dalam EON smart Glenmarie. Cawangan ini menampilkan ruang pameran seluas 4,362 kaki persegi yang mempamerkan tiga kereta demonstrasi dan satu unit untuk penghantaran kereta baru. Fasiliti canggih ini juga dilengkapi dengan ruang menunggu yang selesa, kafe, lounge perbincangan, Wi-Fi percuma, dan bilik khusus untuk kanak-kanak.

Kawasan perkhidmatan selepas jualannya meliputi 3,716 kaki persegi dengan empat bengkel servis, termasuk dua untuk servis dan pembaikan, satu untuk servis voltan tinggi, dan satu untuk penyelarasan roda. Terdapat juga lapan tempat letak kereta khusus untuk pelanggan, dua pengecas Arus Berterusan (AC) (maks 22kW), dan satu pengecas Arus Terus (DC) (maks 60kW).

Waktu Operasi

Showroom EON smart Glenmarie beroperasi dari hari Isnin hingga Sabtu, dari jam 8:30 pagi hingga 5:30 petang, dan pada hari Ahad dan cuti umum dari jam 10:00 pagi hingga 4:00 petang. Waktu servis adalah dari Isnin hingga Jumaat, dari jam 8:30 pagi hingga 5:30 petang, hari Sabtu dari jam 8:30 pagi hingga 1:00 petang, dan tutup pada hari Ahad dan cuti umum.

Informasi Lanjut

Untuk maklumat lanjut mengenai EON dan untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kereta pintar masa depan anda, pelanggan boleh melayari laman web baru EON di www.eon.com.my.

Tentang EON Berhad

Edaran Otomobil Nasional (EON) ditubuhkan sebagai sebuah syarikat berhad terhad pada tahun 1984 untuk menjadi pengedar bagi projek kereta nasional pertama Malaysia, PROTON. Sepanjang tahun, EON telah berkembang dan mengamalkan strategi pelbagai jenama, menjadi pengedar bagi jenama global melalui anak-anak syarikatnya. Euromobil Sdn Bhd memasarkan jajaran Audi, sementara HICOM Auto Sdn Bhd adalah pengedar untuk Volkswagen. Jajaran Mitsubishi ditawarkan melalui EON Automart Sdn Bhd, rangkaian Mitsubishi terbesar di Malaysia.

Untuk jenama PROTON, EON memiliki 10 cawangan di seluruh Malaysia. EON juga merupakan pemegang francais untuk AVIS dan mengendalikan 14 pusat sewaan di lapangan terbang dan bandar di seluruh Malaysia. Melalui DRB-HICOM EZ Drive Sdn Bhd, Avis Malaysia telah dianugerahkan “Licensee of The Year” oleh Avis Budget Group pada tahun 2018. EON telah disahkan ISO 9001:2000 sejak tahun 2003.

Terus-Terang

Secara jujurnya, pembukaan cawangan EON smart Glenmarie ini bukan sahaja satu langkah besar untuk EON, tetapi juga bagi industri EV di Malaysia. Pelaburan ini mencerminkan kepercayaan EON terhadap potensi pasaran EV di negara ini dan keupayaan mereka dalam menyediakan perkhidmatan yang bertaraf dunia. Kita berharap kehadiran cawangan ini akan memacu lebih banyak inovasi dan pertumbuhan dalam sektor EV Malaysia, membawa kita semua ke arah masa depan yang lebih hijau dan lestari.

GALERI

Acara Pembukaan

Showroom

Previous post

Ranger Max Explorer - Revolusi Motosikal Cub Kembara Malaysia

Next post

Kenderaan Elektrik CAM EA4 Dilancarkan dengan Jarak 400km

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *