Berita Auto

Adakah Hyundai Custin Akan Mendarat Di Malaysia?

Bolehkah Hyundai Custin menyaingi Mitsubishi Xpander di Malaysia?

Dulu, kita pernah menulis tentang bagaimana Mitsubishi Xpander menjadi pilihan terbaik untuk hampir semua orang. Sayangnya, ia adalah satu-satunya MPV dalam segmennya yang memenuhi keperluan semua, yang bermaksud ia tiada persaingan. Namun, baru-baru ini, Hyundai memperkenalkan sebuah produk yang mungkin menjadi saingan untuk Xpander di Filipina. Soalannya sekarang, adakah ia akan datang ke Malaysia?

Hyundai-Custin-3.0

Ya, Hyundai Custin telah dilancarkan di Filipina dengan harga yang menarik, interior yang luas, rupa yang menarik dan dilengkapi dengan fitur keselamatan serta sambungan terkini. Jadi, adakah Hyundai Malaysia akan mengambil langkah berani memasukkan MPV ini ke dalam pasaran Malaysia dan memberi saingan kepada Mitsubishi Xpander?

Lagi pun, Mitsubishi Xpander di pasaran Malaysia sudah semakin tua. Oleh itu, pesaing baru dengan rupa yang segar mungkin menjadi apa yang diharapkan oleh banyak rakyat Malaysia. Dengan ukuran panjang 4,950mm, lebar 1,850mm, tinggi 1,710mm dan jarak roda 3,055mm, kereta ini memang BESAR.

Begitu juga dengan Hyundai Stargazer X yang dilancarkan pada masa yang sama di Filipina, Hyundai Custin dikuasakan enjin 4 silinder inline 1.5 liter. Namun, model ini menambahkan turbocharger, meningkatkan tork dan kuasa – sesuatu yang sangat diperlukan oleh kereta berukuran sebegini.

Penting untuk diperhatikan, beberapa pasaran lain akan mendapat Hyundai Custin dengan enjin 2.0 liter, tetapi Filipina tidak mendapatkan versi tersebut untuk model tahun 2023. Jika ia diperkenalkan di Malaysia, kita mungkin hanya akan mendapat enjin 1.5 liter dengan turbocharger.

Hyundai-Custin-2.0

Namun, Hyundai Custin pasti menjadi tambahan yang dihargai di pasaran Malaysia. Walau bagaimanapun, seperti kebanyakan model Hyundai lain di Malaysia, harga mungkin sedikit lebih tinggi berbanding Mitsubishi Xpander. Memandangkan nilai menjadi faktor penting di Malaysia, ini mungkin mempengaruhi jualan.

Hyundai Custin 6.0

Tentunya, bukan bermaksud majoriti rakyat Malaysia berpusu-pusu ke kedai kereta meminta MPV. Kebanyakan rakyat Malaysia lebih memilih crossover, SUV atau hatchback bergantung pada bajet mereka. Namun, Hyundai Custin kelihatan sesuai untuk pasaran di sini.

Terus Terang

Membandingkan dengan model-model lain yang sedia ada di Malaysia, apa yang menjadikan Hyundai Custin istimewa ialah kombinasi antara reka bentuk luarannya yang menarik mata dan keupayaan teknikal nya. Sebagai contoh, mampukah Custin menyaingi model-model tempatan yang sudah punya basis peminat tetap? Di samping itu, banyak syarikat automotif lain juga sedang berusaha keras untuk mengembangkan model-model MPV baru dengan ciri yang lebih canggih. Oleh itu, langkah Hyundai memasukkan Custin ke dalam pasaran Malaysia mesti disertai dengan strategi pemasaran yang kuat dan tepat sasaran. Mengambil kira kesetiaan pengguna Malaysia terhadap jenama-jenama tertentu, Hyundai mesti memastikan mereka menawarkan sesuatu yang benar-benar luar biasa dan berbeza untuk menarik minat para pengguna.

Hyundai-Custin-5.0

Dengan interior yang luas dan selesa, keselamatan dan sambungan terbaik, reka bentuk luaran yang bergaya dan harga yang baik, Hyundai Custin memang pilihan yang hebat. Tetapi di Malaysia, ia mungkin tidak memberikan banyak sumbangan dalam jualan kepada jenama. Mungkin Hyundai patut mempertimbangkan dengan teliti sebelum memasarkannya di sini.

Previous post

Pelancaran Elektrik Kia: EV5, Konsep EV3 & EV4 Didedahkan

Next post

Honda CR-V Terbaru Kini di Australia, Tak Lama Lagi di Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *