Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Sarawak Dapat Lampu Hijau Import Kereta EV dan Hidrogen

Dengan kelulusan AP dari Putrajaya, Sarawak kini boleh mengimport kereta berkuasa EV dan hidrogen, sambil menikmati pembebasan cukai.

Dalam pengumuman yang mengejutkan industri automotif, Perdana Menteri Sarawak, Tan Sri Abang Johari Openg mengesahkan bahawa Putrajaya telah bersetuju memberi Permit Diluluskan (AP) kepada negeri Sarawak untuk mengimport 1,000 unit kenderaan elektrik (EV) serta kenderaan berkuasa hidrogen. Lebih menarik, kerajaan persekutuan juga memberi pembebasan cukai bagi import kenderaan-kenderaan ini ke negeri Sarawak.

Toyota-mirai-front-3.0

Pada majlis pelancaran penghantaran gas oleh Fasiliti Gas Tambahan Bintulu (BAGSF-2) ke kilang metanol milik kerajaan negeri, Petchem Sdn Bhd di Bintulu, Tan Sri Abang Johari berkata, “Ini merupakan insentif pertama yang kita terima dari kerajaan persekutuan.” Beliau menekankan bahawa industri petrokimia dan tenaga adalah dua pendekatan penting untuk mencapai Strategi Pembangunan Pasca-Covid-19 (PCDS 2023) negeri, yang bertujuan mengangkat status Sarawak sebagai negeri maju.

Menyentuh mengenai industri petrokimia, Abang Johari mengatakan beliau telah meminta Petchem Sdn Bhd menilai semula keputusan mereka untuk membina kilang metanol kedua. Sebagai gantinya, beliau mencadangkan pembinaan kilang ammonia biru di Bintulu kerana terdapat pasaran untuk ammonia biru, khususnya di Eropah, Asia Timur dan negara-negara ASEAN.

Beliau juga berharap agar gas dari Petronas mencukupi untuk pengeluaran ammonia biru dan menyarankan agar kerjasama antara Petronas dan Sarawak diperluaskan, khususnya dalam aktiviti hulu yang akan menambah nilai kepada bekalan gas sedia ada.

Tan Sri Abang Johari juga membanggakan kedudukan Sarawak yang kini membekalkan tenaga ke Kalimantan Barat. Sarawak Energy Berhad (SEB) telah melabur dalam empangan hidro di Kalimantan Timur dan sedang menaik taraf loji tenaga di Miri yang akan membekalkan tenaga ke Sabah dan Brunei.

Great-Wall-Motor-Ora-Good-Cat-EV-Convoy.jpeg

Peningkatan Teknologi Kereta Hijau di Sarawak

Pemilihan Sarawak untuk mendorong teknologi kenderaan hijau tidak datang tanpa sebab. Dunia kini sedang bergerak pantas menuju teknologi hijau dan pembangunan lestari. Dengan penggunaan kenderaan EV dan hidrogen, emisi karbon dioksida dapat dikurangkan dengan ketara, menjadikannya alternatif yang lebih mesra alam berbanding kenderaan berasaskan bahan api fosil. Selain dari segi alam sekitar, kenderaan-kenderaan ini juga menawarkan pengendalian yang lebih senyap dan kos penyelenggaraan yang lebih rendah.

Adanya kemudahan cukai dan insentif dari kerajaan persekutuan memberi dorongan tambahan kepada negeri Sarawak untuk memajukan teknologi ini. Dengan kehadiran kilang-kilang baru seperti kilang ammonia biru, potensi ekonomi dan peluang pekerjaan di Sarawak dijangka akan bertambah. Ia juga boleh menarik lebih banyak pelaburan asing ke negeri, terutamanya dari syarikat-syarikat yang aktif dalam bidang teknologi hijau.

Maklumat dan gambar terima kasih kepada Daily Express News dan artikel penuh berkenaan dipautkan di sini. Thank you Daily Express News for the information and images.

BMW i7 2.0

Terus Terang

Langkah ini oleh kerajaan Sarawak membuktikan komitmen mereka untuk mendukung pembangunan mampan dan inovatif di negeri tersebut. Mengambil peluang dalam teknologi EV dan hidrogen adalah langkah ke hadapan yang wajar diberikan tepukan. Dengan keputusan terbaru ini, kita boleh berharap melihat lebih banyak kereta hijau di jalan raya Sarawak, mengurangkan kesan kepada alam sekitar dan memperkasa ekonomi negeri dalam masa yang sama.

Previous post

Ducati Multistrada V4 S Grand Tour: Pencapaian Terbaru Motosikal

Next post

smart #1 Di Malaysia: Satu Era Baru Mobiliti Pintar!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *