Bisnes

Pekerja Auto Amerika Ambil Langkah Bersejarah Menentang 3 Geregasi

UAW melancarkan mogok besar-besaran terhadap Ford, GM dan Stellantis, menandakan babak baharu dalam perjuangan untuk hak pekerja.

Pekerja industri auto Amerika telah menunjukkan kekuatan kolektif mereka dengan melancarkan mogok terhadap tiga konglomerat auto terbesar di negara itu. United Auto Workers (UAW), sebuah persatuan yang mewakili 145,000 pekerja industri auto, memulakan mogok Khamis lalu. Menariknya, mogok ini melibatkan 12,700 pekerja UAW di tiga syarikat utama: General Motors, Ford Motor Company dan Stellantis.

Apa yang mengejutkan industri ialah keputusan UAW untuk menyasarkan ketiga-tiga syarikat Amerika ini pada masa yang sama. Keputusan berani ini dijangka memberi UAW lebih kuasa dalam rundingan. Sebagai rujukan, ketiga-tiga jenama ini mengawal kira-kira 40% bahagian pasaran Amerika.

UAW telah memilih untuk menyasarkan satu kilang daripada setiap syarikat: kilang GM Wentzville di Missouri, kilang Stellantis di Toledo dan kilang Ford di Wayne, Michigan. Kilang-kilang ini terutamanya mengeluarkan SUV dan trak pikap, yang merupakan sumber pendapatan utama bagi jenama Amerika ini.

UAW-Strike-5.0

Dalam usaha untuk menamatkan mogok, ketiga-tiga syarikat itu menawarkan kenaikan gaji sebanyak 20% untuk tempoh kontrak dengan kenaikan 10% pada mulanya. Walau bagaimanapun, UAW menuntut kenaikan gaji 20% serta empat kenaikan 5% tambahan sepanjang perjanjian empat tahun. Untuk memberikan gambaran yang lebih jelas, pekerja UAW memperoleh sekurang-kurangnya AS$16.67 sejam dengan purata pekerja memperoleh AS$28 sejam dan pekerja berpendapatan tertinggi memperoleh sebanyak AS$32.32 sejam.

Sebaliknya, Ketua Pegawai Eksekutif GM Mary Barra memperoleh gaji tahunan sebanyak AS$29 juta setahun, dengan peningkatan sebanyak 34% dalam tempoh empat tahun lepas. Ketua Pegawai Eksekutif Ford Jim Farley, walaupun mempunyai pendapatan terendah daripada tiga CEO, masih membawa pulang AS$21 juta pada 2022.

Hari ini menandakan hari kelima mogok ini. Jika ia berlarutan selama sepuluh hari, ia boleh merugikan ekonomi Amerika sehingga AS$5 bilion. Rundingan masih diteruskan, dan Presiden UAW Shawn Fain menekankan bahawa ketiga-tiga syarikat itu sepatutnya menyelesaikan perkara itu semasa rundingan pada pertengahan Julai. Selain gaji yang lebih baik, UAW juga menuntut minggu kerja yang lebih pendek, program gaji yang lebih baik dan keselamatan pekerjaan yang lebih kukuh apabila industri beralih ke arah kenderaan elektrik.

UAW-Strike-4.o

Terus Terang

Kedudukan yang diambil oleh UAW ini bukan sahaja mempengaruhi keadaan ekonomi dan industri automotif Amerika tetapi juga mencerminkan satu gerakan global pekerja industri untuk hak dan keadilan yang lebih baik. Di seluruh dunia, pekerja industri sering kali terpinggir dalam perundingan gaji dan manfaat lain yang mereka patut nikmati.

Sebagai contoh, di beberapa negara Asia Tenggara termasuk Malaysia, isu hak pekerja dan keselamatan di tempat kerja masih menjadi perhatian utama. Dengan tindakan yang diambil oleh UAW, ini boleh menjadi contoh kepada persatuan pekerja di seluruh dunia untuk berdiri teguh menuntut hak mereka.

Adalah penting untuk kita memahami bahawa setiap pekerja memainkan peranan penting dalam menjana ekonomi sebuah negara. Mereka bukan sahaja ‘roda’ yang menjalankan mesin industri, tetapi juga tulang belakang ekonomi yang memastikan kestabilan dan pertumbuhan.

UAW-Strike-1.0

Peralihan industri automotif ke arah kenderaan elektrik (EV) memberikan cabaran dan peluang baru. Peluang kerja di sektor EV mungkin memerlukan kemahiran yang berbeza, dan pekerja industri auto tradisional mungkin perlu melalui latihan semula. Ini menekankan keperluan untuk memastikan bahawa pekerja tidak ditinggalkan dalam revolusi teknologi ini.

Dalam konteks global, tindakan oleh UAW ini mungkin mengilhami lebih banyak pekerja di seluruh dunia untuk menuntut hak mereka. Kita berharap bahawa melalui rundingan dan dialog, kedua-dua pihak dapat mencapai persetujuan yang adil dan setimpal bagi semua pihak.

Previous post

China Beri Amaran Kepada Kesatuan Eropah Berkenaan Tarif EV

Next post

BMW Group Malaysia: Peneraju Segmen EV Premium 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *