Berita Auto

Mitsubishi Xforce: Pesaing Baharu dalam Dunia SUV

Mitsubishi Xforce: Pesaing Terkini Honda HR-V, Dibuka Di GIIAS 2023 dengan Ciri dan Rekaan yang Mengagumkan

Dalam dunia automotif yang semakin kompetitif, Mitsubishi telah melangkah lebih jauh dengan mengumumkan model SUV segmen-B baharu mereka, Xforce, yang telah didedahkan di GIIAS 2023. Model ini direka khusus untuk pasaran ASEAN, dengan tujuan bersaing dengan model seperti Honda HR-V dan Toyota Corolla Cross. Berikut adalah gambaran umum tentang apa yang ditawarkan oleh Xforce.

Kuasa dan Prestasi

Xforce dikuasakan oleh enjin 1.5L MIVEC dengan 16 injap DOHC, yang dihubungkan dengan CVT untuk penjimatan bahan api yang optimal. Kehadirannya dalam pasaran ASEAN menawarkan dimensi dan kuasa yang serupa dengan HR-V dan Corolla Cross. Suspensi dan chasis telah dibangunkan di Jepun dengan pertimbangan keadaan jalan di ASEAN. Ini menggabungkan kemampuan off-road dengan kawalan empat roda, dan mod Wet baru khusus untuk cuaca hujan.

Reka Bentuk dan Gaya

Dari segi rupa, Xforce mempunyai reka bentuk yang bergaya dan lasak, dengan jarak lantai 222mm dan roda 18-inci. Di bahagian hadapan, kami melihat muka tersuai Dynamic Shield, dengan DRL LED berbentuk L dan gabungan elemen lampu depan berbentuk T. Fender yang menonjol sedikit dan garisan kuat pada bahagian bawah badan menambah daya tarikan pada bahagian sisi kenderaan.

Interior yang Menarik

Interior Xforce adalah salah satu yang menarik dalam segmen ini. Mitsubishi menggunakan set paparan digital ganda dengan sistem infotainment 12.3 inci dan paparan digital pemandu yang lebih kecil. Atas papan pemuka menggunakan balutan fabrik yang dicampur untuk tampilan yang lebih mewah. Untuk keselesaan yang lebih baik, kerusi telah diukir dengan penekanan pada ergonomik dan sokongan sisi.

Mitsubishi-XForce-1.0

Inovasi dalam Hiburan

Pengalaman multimedia dipertingkatkan dengan sistem audio Yamaha Dynamic Sound Premium baharu, yang dilengkapi dengan 8 pembesar suara dan pelbagai pratetap penyama. Fungsi ‘Driving Score’ yang menarik juga telah ditambah, yang telah disatukan oleh Hiroshi Masuoka, bekas juara rali Dakar dua kali.

Kapasiti Penyimpanan dan Penyejukan

Di sekitar kabin, terdapat banyak tempat penyimpanan dan pemegang cawan. Xforce boleh menampung 21 botol air 600ml. Kotak konsol dihubungkan ke penghawa dingin, jadi ia boleh berfungsi sebagai kotak sejuk.

Terus Terang

Mitsubishi Xforce bukan sekadar SUV segmen-B biasa. Dengan kombinasi reka bentuk luaran yang mengagumkan, interiornya yang mewah, dan penekanan pada teknologi dan keselesaan, model ini tentu akan mencuri perhatian di pasaran ASEAN dan di seluruh dunia. Terdapat potensi besar untuk Mitsubishi dengan Xforce, dan kita menantikan untuk melihat bagaimana ia akan bersaing dalam segmen ini.

Previous post

BMW M2 Coupe Terbaru Dilancarkan di Malaysia

Next post

Audi RS3 2025: Satu Penampilan Yang Baru

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *