Berita Auto

Kenapa Harga Jualan Neta V Elektrik Turun Hanya RM80,000 Sekarang?

Mengapa harga jualan Neta V berkurangan dari RM99k ke RM89k dan kini RM80k dalam tempoh dua bulan sahaja?

Dari sudut pandangan kami di Gohed Gostan, adalah amat menarik untuk menyelami fakta di sebalik penurunan harga Neta V, sebuah kenderaan elektrik yang berpotensi. Jualan Neta V daripada HOZON amat baik di Thailand dengan harga jualan RM68,000 tetapi agak lembap di Malaysia dengan harga awal RM99,800.

Namun, hanya seminggu kemudian, sempena Malaysian Autoshow 2023, diskaun sebanyak RM10,000 ditawarkan, menjadikannya hanya RM89,000. Tetapi sekarang, harganya kini telah turun kepada RM80,000. Ini menimbulkan kebimbangan dalam kalangan pengguna Malaysia kelas pertengahan yang mungkin berminat untuk memiliki kenderaan elektrik.

Berdasarkan brosur Neta V, kenderaan kompak ini boleh dicas menggunakan palam tiga pin standard dan soket pengisian yang kedap air ini terkunci dengan ketat semasa proses pengisian. Lampu penunjuk cas menunjukkan corak berkelip yang berbeza bergantung pada tahap cas bateri.

Neta V boleh dicaj penuh dalam masa kira-kira 8 jam dari 0 peratus hingga 100 peratus dengan pengisian rumah 7kW AC, sementara pengisian cepat DC dari 30 peratus hingga 80 peratus hanya memakan masa 30 minit. Namun, tidak digalakkan untuk mengisi secara DC kerap kerana ia akan mengurangkan jangka hayat bateri.

Neta-V_EV_BKK-3.5

Mengenai jarak memandu, brosur tersebut juga menyatakan bahawa EV buatan China ini mempunyai jangkauan 384km hingga 400km dengan satu cas penuh, bergantung kepada gaya memandu dan keadaan. Fakta ini memang subjektif dan bergantung kepada pelbagai faktor.

Untuk memberi perspektif mengenai saiz, dimensi Neta V ialah: Panjang: 4070 mm Lebar: 1690 mm Tinggi: 1540 mm Jarak As: 2420 mm

Dibandingkan dengan kereta kompak bermotor petrol terlaris di Malaysia, Perodua Axia, saiz Neta V besar sedikit. Namun, jika mempertimbangkan harga Axia bermula dari RM22k hingga RM43k, adalah sukar untuk merayu pembeli Axia untuk beralih ke kenderaan elektrik dengan lonjakan harga hampir 100 peratus kepada RM80,000 untuk Neta V. Pembeli dalam segmen ini mungkin sanggup membayar lebih untuk EV yang berharga kira-kira RM59k.

Sementara itu, HOZON, syarikat induk Neta V, telah mula membina kilang di Thailand dengan kapasiti pengeluaran 20,000 unit setahun. Ini akan menjadi hub eksport mereka ke negara-negara ASEAN.

Terdapat lima pilihan warna untuk Neta V iaitu:

  • White Storm
  • Midnight Gray
  • Cyan
  • Sky Blue
  • Sakura Pink

Jaminan untuk Neta V adalah 10 tahun atau sehingga 200,000km untuk jaminan badan, 5 tahun atau sehingga 150,000km untuk jaminan bahagian am, dan 8 tahun atau sehingga 180,000km untuk jaminan bahagian voltan tinggi EV.

Terus Terang: Meskipun dengan penurunan harga, cabaran utama bagi Neta V ialah memberi keyakinan kepada pengguna Malaysia bahawa ia adalah pilihan yang berbaloi. Namun, dengan pertimbangan seperti jaminan, jarak memandu, dan kapabiliti pengisian, mungkin ada ruang untuk Neta V untuk mencipta gelombang dalam pasaran kenderaan elektrik tempatan.

Previous post

Akademi Latihan Baharu Sime Darby Motors

Next post

Merdecars 2023: Pengalaman Baru Pameran Kereta & Motosikal Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *