Berita Auto

Honda City 2023: Apakah Perubahan Yang Telah Dilakukan!

Daripada reka bentuk kepada ciri: Semua yang anda perlu tahu tentang perubahan dalam model Honda City 2023!

Model rasmi Honda City telah dilancarkan minggu lepas, mengemas kini ikon sedan segmen B bukan nasional yang digemari Malaysia. Dua pilihan kuasa enjin utama yang sama diperkenalkan sekali lagi – enjin petrol 1.5L 4-silinder DOHC i-VTEC dengan CVT atau e:HEV Atkinson cycle 1.5L 4-silinder DOHC i-VTEC hybrid powertrain dengan e-CVT.

Walau bagaimanapun, banyak perubahan pada Honda City ini patut disebut. Reka bentuk keseluruhan telah dikemas kini, meningkatkan panjang keseluruhan untuk kedua-dua model bukan RS dan RS.

Untuk bahagian dalam kereta, trim tempat duduk telah direka bentuk semula untuk ergonomik yang lebih baik.

Perubahan kepada Varian City dan Ciri Honda Sensing

Varian City sebelumnya ditawarkan dalam gred S, E, V dan RS dengan peralatan yang dipertingkatkan. Perubahan ketara ialah gred RS kini boleh dipadankan dengan rangkaian kuasa petrol atau hibrid. Berbanding model sebelum pemeriksaan, ia hanya disediakan untuk model hibrid. Honda Malaysia telah menurunkan gred V Sensing memandangkan ia kini mempunyai gred petrol RS. Keputusan ini juga dibuat kerana Honda Sensing ADAS kini merupakan ciri standard di semua gred.

Bagaimanapun, satu ciri eksklusif Honda Sensing telah ditambah khusus untuk e:HEV, iaitu ‘Low Speed ​​​​Follow’ (LSF). LSF berfungsi seiring dengan fungsi kawalan pelayaran adaptif dan membolehkan City e:HEV RS berhenti dan mula memandu semula mengikut aliran trafik. Ini memberi lebih keselesaan kepada pemandu, tetapi mereka perlu sentiasa memantau keadaan jalan raya dan memegang stereng. Sebab sistem ini tidak tersedia pada model petrol adalah kerana model hibrid mempunyai sistem brek letak kenderaan elektrik dengan fungsi Auto Brake Hold yang mengawal fungsi LSF.

Naik Tahap Pada Setiap Peringkat Gred

Peningkatan terbesar diberikan kepada model Honda City S, E dan V, yang kini kelihatan seperti pilihan yang sangat menarik di pasaran. Selain itu, pendawaian untuk sistem telematik Honda Connect tersedia dan boleh ditambah pada harga promosi terhad RM1,500 di semua varian bukan RS.

Malah model City S yang berorientasikan nilai kini dilengkapi dengan 6 beg udara, Honda Sensing, lampu depan automatik dan kamera undur berbilang sudut. Harga meningkat daripada RM74,191 pada 2020 kepada RM84,900 pada 2023 dengan perubahan ini.

Model City E kini mempunyai 2 port pengecasan USB Type-C tambahan di bahagian belakang, menjadikannya lebih sesuai sebagai kereta keluarga. Unit infotainmen 8″ baharu menawarkan antara muka sentuhan yang dipertingkatkan. Harga meningkat daripada RM81,664 pada 2020 kepada RM89,900 pada 2023.

Varian City V kini dilengkapi dengan brek cakera belakang dan reka bentuk roda 16” baharu. Harga meningkat daripada RM86,561 kepada RM94,900 pada 2023.

Model Honda City RS Petrol dan e:HEV baharu memberi pilihan kepada pelanggan Malaysia untuk memilih antara dua model utama. Kedua-dua model menampilkan kit luar dan dalam RS yang dikemas kini.

Terus Terang

Penambahbaikan dalam model Honda City 2023 bukan sahaja mengenai estetika, tetapi juga penambahan ciri dan teknologi keselamatan. Honda Malaysia telah menekankan komitmennya untuk memberikan nilai yang lebih baik kepada pelanggan dengan memperkenalkan perubahan ketara ini. Model terbaharu ini pasti menarik minat khalayak yang lebih luas bagi mereka yang mencari gabungan reka bentuk, ciri dan nilai.

Previous post

Peningkatan Pesanan Lotus: Daripada 576 Kepada 17,000 Dalam Setahun!

Next post

Volvo di Malaysia: Perayaan Inovasi & Keselamatan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *