Bisnes

Sime Darby & BYD Perluas Pasaran EV Malaysia

Sime Darby Motors dan BYD Perkenal Pusat Baru di Penang dan Johor, Tunjuk Kedudukan Strategik dan Pertumbuhan Pesat dalam Industri Kereta Elektrik

Pada zaman sekarang, langkah menuju kereta elektrik (Electric Vehicles – EV) semakin mantap di Malaysia. Sime Darby Motors, yang merupakan bahagian automotif Sime Darby Berhad, bersama dengan BYD, pengeluar terkemuka dunia dalam pengeluaran kenderaan tenaga baru, baru-baru ini meluaskan sayap mereka di Malaysia dengan pembukaan dua pusat BYD di Penang dan Johor Bahru. Ini menandakan keazaman BYD untuk berkembang pesat di Malaysia.

Perkembangan ini dibangunkan oleh anak syarikat Sime Darby Motors, Sime Darby Beyond Auto. Pusat-pusat ini menyediakan akses yang mudah kepada perkhidmatan jualan dan selepas jualan bertaraf dunia untuk pelanggan di seluruh negara. Lokasi strategik pusat-pusat ini di utara dan selatan negara menyajikan pengalaman yang tiada tandingan kepada pelanggan dengan integrasi dalam pusat membeli-belah.

Jeffrey Gan, Pengarah Urusan Sime Darby Motors Runcit dan Pengedaran – Asia Tenggara, Hong Kong dan Macau, menyatakan bahawa respons terhadap BYD di pasaran Malaysia amat menggalakkan. Ini jelas menunjukkan peningkatan penerimaan kereta elektrik di negara ini. Sime Darby Motors berbesar hati untuk meneruskan momentum ini dengan usaha pengembangan ini untuk terus melayani permintaan EV yang semakin meningkat di kalangan pengguna di seluruh Malaysia dengan kenderaan inovatif BYD.

BYD Photo-2
BYD Sime Darby Beyond Auto’s latest showroom at Penang Gurney Plaza.

Di samping itu, Eagle Zhao, Pengarah Urusan BYD Malaysia Sdn Bhd dan PT. BYD Motor Indonesia, memberi ulasan bahawa pengembangan agresif rangkaian BYD di Malaysia menunjukkan pertumbuhan positif bagi prospek EV di negara ini. Ini lebih lanjut menunjukkan keyakinan dalam pemasaran BYD dan perkongsian kuat dengan Sime Darby Motors.

Pusat-pusat baru ini memastikan pelanggan BYD di utara dan selatan dapat menikmati pelbagai kemudahan. Pusat servis selepas jualan dilengkapi untuk memberikan sokongan diagnostik bagi keperluan penyelenggaraan dan servis kereta yang tepat. Pengurusan bersepadu pengedaran alat ganti BYD di seluruh negara memastikan bekalan cukup alat ganti untuk kenderaannya dan ini disokong oleh juruteknik yang terlatih dan berpengalaman dalam menyediakan servis yang berkualiti.

Baru-baru ini, BYD telah memperluas kehadirannya di Malaysia dengan pembukaan dua Pusat BYD di Pulau Pinang dan Johor Bahru yang dikembangkan oleh Sime Darby Beyond Auto, sebuah anak syarikat Sime Darby Motors. Kedua-dua pusat baru ini terletak di dalam pusat membeli-belah, iaitu Gurney Plaza di Pulau Pinang dan Mid Valley Southkey di Johor Bahru, dan menawarkan kemudahan perkhidmatan jualan dan selepas jualan bertaraf dunia kepada pelanggan BYD di seluruh negara.

Selain itu, Sime Darby Motors juga telah melancarkan tiga pusat 3S (Sales, Service, and Spare Parts) BYD di Lembah Klang yang terletak di Ara Damansara, Glenmarie, dan Cheras. Ini adalah sebagai langkah untuk menyediakan akses yang lebih mudah serta perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggan BYD di kawasan tersebut.

BYD Photo-4
BYD Sime Darby Beyond Auto’s latest showroom at Johor Mid Valley Southkey.

Servis selepas jualan yang berkualiti adalah penting bagi memastikan prestasi dan keselamatan kenderaan yang tinggi. Terdapat beberapa jenis servis kereta yang boleh dilakukan, termasuk Basic car service yang mencakupi penggantian minyak, filter, dan pemeriksaan komponen utama seperti lampu, tayar dan wiper.

Dengan adanya pusat-pusat servis yang strategik dan berkualiti tinggi, pelanggan BYD kini dapat menikmati pengalaman yang lebih baik dalam penyelenggaraan dan servis kereta mereka di Malaysia.

Previous post

Ranger Raptor 2.0L Bi-Turbo Diesel Kini Menggegar Di Ipoh!

Next post

Legenda Hot Wheels Mendarat di Malaysia!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *