Berita Auto

Legenda Rotary Mazda Kembali dengan MX-30 e-Skyactiv R-EV

MX-30 e-Skyactiv R-EV pasti akan memikat peminat automobil.

“Bunyi brap brap” mesin rotary yang ikonik merupakan salah satu faktor terbesar di sebalik kejayaan pengeluar kereta Jepun, Mazda, semasa puncak budaya Japanese Domestic Market (JDM). Mesin ini revolusioner, walaupun tidak ekonomi, tetapi ia memiliki kelebihan seperti lebih kuat sambil kompak.

Seiring dengan peraturan yang semakin ketat, enjin rotary Mazda yang ikonik terpaksa hilang, menyebabkan banyak peminat kecewa. Namun, kini Mazda menghidupkan kembali enjin rotary legendaris dengan model baru MX-30 e-Skyactiv R-EV, dan kami sangat gembira.

Lebih menarik lagi, Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV plug-in hybrid (PHEV) baru saja membuat debut Eropahnya di Brussels Motor Show. Model ini menampilkan enjin rotary Mazda yang baharu, digandingkan dengan bateri 17.8kWh.

Mazda RX-7 dan RX-8 yang terkenal telah memenangi hati peminat di seluruh dunia dan mendefinisikan generasi peminat JDM. Oleh itu, tidak menghairankan mengapa kehadiran kembali enjin rotary ini menarik perhatian komuniti automobil.

Salah satu sebab mengapa Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV disambut baik ialah baterinya yang mampu memberi jarak sehingga 85km dalam mod elektrik sepenuhnya. Enjin rotary 830cc berfungsi sebagai penjana untuk membolehkan perjalanan jarak jauh tanpa kebimbangan jarak atau pengecasan.

Enjin rotary pada Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV ini tidak disambung ke roda, tetapi dengan lebih daripada setengah abad kepakaran dalam pembangunan enjin rotary, enjin kecil ini lebih daripada mampu menjalankan kereta secara lancar dan efisien.

Bateri 17.8kW dan tangki bahan bakar 50 liter pada Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV menjadikannya kenderaan fleksibel dengan jarak keseluruhan lebih 644km dan output kuasa 170Ps, lebih banyak daripada 145Ps yang dihasilkan oleh saudara elektriknya. Ia juga serasi dengan pengecasan AC dan DC.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV kini boleh ditempah di Eropah dan dijangka tiba di UK pada musim panas. Walaupun belum ada pengumuman rasmi, kerana Mazda MX-30 elektrik telah ditunjukkan di Malaysia, ada kemungkinan kereta bertenaga rotary ini akan mendarat di Malaysia.

MX-30 e-Skyactiv R-EV 1.0

Tentu saja, masih banyak lagi yang dapat dikatakan mengenai Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, jadi pastikan anda terus mengikuti perkembangan terkini Mazda.

Previous post

Mazda 3 Versi 2024 Dilancarkan di Jepun, Malaysia Bila?

Next post

Generasi Kedua Lexus LM Dilancarkan Dengan Ciri-Ciri Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *