Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mazda Terus Memberi Petunjuk Tentang Kebangkitan Rotary Elektrik

Mazda telah tokok tambah khabar angin yang mereka akanb menghidupkan semula rotary elektrik mereka.

Logo R ini bukanlah yang satu-satunya tanda dagang yang telah difailkan oleh Mazda kebelakangan ini yang mengisyaratkan mereka menuju ke arah menghidupkan rotary elektrik mereka. Ya, Mazda Motor Japan telah melihat kepada membangkitan semula enjin rotary dan dengan motor elektrik bekerjasama untuk memberikan prestasi supercar dengan penggunaan bahan bakar minimum.

Walaupun begitu, fakta yang sudah diketahui adalah enjin rotary makan minyak dan ramai berkeraguan sama ada pencipta enjin Skyactiv yang jimat bahan bakar dapat sekali lagi berbuat demikain dengan enjin rotary terbaharu mereka.

Sementara itu, berita baru-baru melaporkan bahawa pembuat kenderaan Jepun telah memohon sebanyak 8 tanda dagangan baharu yang lain, dan salah satu pada dasarnya adalah lambang berbentuk rotary dengan huruf ‘e’ berlapis oren di tengahnya.

Dan jika itu masih belum jelas bahawa Mazda mahu mengembalikan rotary kepada era elektrik, tiga (daripada lapan) tanda dagangan lain yang dipohon oleh pembuat kenderaan Jepun itu adalah nama: e-SKYACTIV R-Energy, e-SKYACTIV R -HEV, e-SKYACTIV R-EV. Awalan e di hadapan SKYACTIV menunjuk mereka ke arah elektrifikasi, dengan awalan R diikuti dari yang lebih cenderung untuk berputar.

Sementara itu, apa yang dimaksudkan dengan HEV dan EV, kebijaksanaan penamaan konvensional menetapkan bahawa itu bermaksud kenderaan elektrik hibrid dan kenderaan elektrik (berkuasa bateri). Satu corak yang selaras dengan rancangan powertrain XEV Mazda melihat enjin kompak menggantikan yang berkuasa piston konvensional dalam aplikasi hibrid-ringan atau self-charge, sambil berfungsi sebagai pelanjutan jarak jauh dalam kes penggunaan EV.

Malangnya, masih banyak misteri mengenai apa sebenarnya R-Energy. Walaupun hipotesis yang paling menarik di luar sana adalah untuk digunakan pada mesin rotary yang dihidupkan oleh hidrogen, diberi kepercayaan lebih lanjut oleh Mazda yang memberikan beberapa petunjuk kemungkinan kepada pengumuman pengembangan rancangan ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ Jun lalu.

Sudah tentu dengan semua ini hanya merupakan aplikasi tanda dagang, perlu diingat bahawa logo dan nama ini mungkin menjadi lapik meja saja dan tidak akan melihat cahaya matahari dan atau sampai pada kereta produksi.

Dengan banyaknya asap dari Mazda berkaitan dengan kebangkitan rotary beberapa waktu kebelakangan ini, sukar untuk mempercayai bahawa Dorito berputar itu mungkin tidak akan kembali pada waktu yang terdekat.

Dari segi empat permohonan tanda dagang lain Mazda, ia termasuk nama ‘Field Journey’, ‘Pro-Xross Style’ dan ‘Sports Appearance‘ yang mungkin akan digunakan untuk menunjukkan varian edisi khas barisan crossover yang meluas mereka.

Pembuat kenderaan Jepun itu mungkin bermaksud untuk melancarkan MX-5 RF bertema terakota juga, jika melihat kepada tanda dagangan ‘VS Terracotta Selection’ (yang meniru VS White Selection yang sudah ada).

Previous post

Kenapa Ford Ranger Kini Trak Pikap Pilihan Taliban

Next post

SOCAR, TNB Bergabung untuk Mempercepat Adaptasi EV

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *