Berita Auto

Hennessey Memperkenalkan Hypercar ‘Revolution’ Venom F5 Berfokus Trek

Hennessey F5 Revolution hanya terhad kepada 24 unit di seluruh dunia

Pengeluar hypercar berpangkalan di Texas, Hennessey, telah menjadi salah satu pengeluar hypercar yang lebih menakutkan dalam beberapa tahun terakhir kerana kereta mereka (kebanyakannya penalaan daripada kereta lain) merupakan beberapa kereta pasaran (agak) terpantas di dunia. Kini, jenama ini akan menjadi lebih eksklusif dengan hypercar terbaru mereka, F5 Revolution.

Dengan Hennessey Venom F5 sebagai kereta paling terkenal dari jenama ini, ia merupakan pilihan yang sempurna untuk hypercar paling berkuasa daripada jenama ini setakat ini. Revolution yang baru pada dasarnya adalah versi Venom yang lebih ringan dan berfokus pada trek, tetapi kereta ini juga merupakan sesuatu yang lain sama sekali, apex predator di atas trek perlumbaan.

Lebih-lebih lagi, Hennessey F5 Revolution juga menampilkan set aerodinamik, suspensi, penyejuk enjin, dan telemetri digital yang berbeza daripada Venom serta akibat fokus berat jenama ini pada pengurangan berat, model Revolution adalah model Venom F5 yang paling ringan dengan berat kurang dari 1,360 kg.

John ‘Heinrocket’ Heinricy, ketua jurutera, berkata, “Saya memimpin kejuruteraan beberapa kereta paling ekstrem dari GM, termasuk Corvette Z06 dan Cadillac CTS-V, tetapi tiada yang dapat menandingi rekabentuk, pembangunan, dan penyempurnaan kereta lumba untuk jalan raya seperti Venom F5 Revolution.”

“Sejak awal, kami merancang hypercar Venom F5 untuk menjadi sangat ringan dan sangat kuat, dengan dinamik yang sepadan. Jadi, mengambil bahan-bahan ini dan menambah aerodinamik, suspensi, dan penggantungan yang berfokus pada trek, membolehkan kami mencipta mesin yang merupakan pengalaman pemanduan yang paling mendalam dan emosional.” tambahnya.

Hennessey F5 Revolution dikuasakan oleh enjin V8 ‘Fury’ 6.6 liter, dengan pengecas kembar, yang menghasilkan 1,817 kuasa kuda dan tork 2,192 Nm yang dihantar ke roda belakang. Ia juga menampilkan sayap serat karbon lebar penuh di bahagian belakang yang menyampaikan lebih daripada 363 kg downforce pada kelajuan 300 km/j dan lebih daripada 635 kg downforce pada kelajuan 400 km/j.

Selain itu, Hennessey F5 Revolution adalah binatang yang serius dan benar-benar puncak kereta berfokus trek kerana hypercar V8 berpenggerak roda belakang yang rendah hati ini mempunyai kelajuan maksimum 482 km/j dan boleh meledak dari 0 hingga 100 km/j dalam hanya 2.6 saat. Perhatikan bahawa angka-angka ini hanya dituntut oleh Hennessey, jadi angka sebenarnya mungkin jauh lebih tinggi.

John Hennessey, pengasas dan CEO, juga menyatakan, “Venom F5 Revolution Coupe yang baharu menggabungkan enjin pembakaran V8 ‘Fury’ kami yang luar biasa berkuasa 1,817 bhp dengan rangka yang paling ringan dan berkebolehan. Hypercar, yang sangat pantas, sangat sesuai di atas litar perlumbaan di mana penanganan mutlak adalah sangat penting – ia menawarkan kelajuan seperti pesawat jet pejuang, namun dengan enjin seperti roket Saturn V!”

Hennessey F5 Revolution telah diperkenalkan di Miami Motorcar Cavalcade Concours d’Elegance pada 15 Januari 2023 dan hanya terhad kepada 24 unit di seluruh dunia dengan harga masing-masing USD2.7 juta (RM11,913,750). Memandangkan beberapa model telah dijual terlebih dahulu kepada pelanggan Hennessey yang setia, malangnya, kemungkinan besar semua unit sudah habis dijual.

Previous post

Koleksi Le Mans Bentley: Penghormatan kepada Legasi Kemenangan

Next post

Lotus Eletre Melangkah ke Malaysia: Hyper-SUV Elektrik yang Mengagumkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *