Berita Auto

2023 Honda Civic Type R Kembali FWD Terpantas di Nurburgring

Honda Civic Type R mengambil balik rekod FWD di Nurburgring.

Honda Civic Type R telah lama menjadi salah satu kereta terkenal yang dihasilkan oleh jenama Jepun ini, dan bukan tanpa alasan. Dalam masa di mana transmisi manual semakin pupus, Type R masih mengekalkan transmisi manual 6-kelajuan yang lancar, menjadikannya pilihan utama peminat kereta.

Antara sebab-sebab yang lain, Honda Civic Type R kini juga pemegang rekod untuk kereta Roda Depan Terpantas (FWD) di Nurburgring, mengalahkan pemegang rekod sebelumnya, Renault Megane RS, di sekitar litar 20.8km, dengan menetapkan masa baru 7:44.881 dan mengambil semula mahkota yang hilang selepas Civic Type R 2018.

Lebih-lebih lagi, Honda Civic Type R 2023 mencatatkan masa sekitar setengah saat lebih pantas daripada rekod sebelumnya yang dipegang oleh Renault. Pada tahun 2019, Renault Megane RS Trophy-R mencatatkan masa 7:45.39 di litar 20.8 km, yang merupakan panjang litar rasmi sejak tahun 2019. Jadi, syabas kepada Honda kerana sentiasa berusaha menjadi yang terbaik.

Dikuasakan oleh enjin empat garisan turbo K20C1 Honda, spesifikasi Eropah Honda Civic Type R 2023 menghasilkan 325hp berbanding dengan model AS yang menghasilkan 315hp, manakala semua versi kereta menghasilkan tork standard sebanyak 420 Nm. Ini bermakna Civic Type R masih merupakan Honda yang paling kuat yang pernah ditawarkan di AS.

Selain daripada itu, sementara Honda Civic Type R 2023 merupakan kereta FWD terpantas di Nurburgring, ia masih hampir empat saat di belakang kereta kompak terpantas di litar, Audi RS 3 2022, yang mencatatkan masa 7:40.75, walaupun kereta yang terakhir jelas mempunyai kelebihan dengan sistem pacuan empat rodanya Quattro.

Ironinya, Honda mencatatkan rekod ini dengan menggunakan tayar Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect, yang dibangunkan bersama oleh Honda dan pengeluar tayar Perancis. Ini menjadikan kekalahan Renault berganda kerana pengeluar kereta itu juga berasal dari Perancis, sama seperti pengeluar tayar yang membantu Honda mengambil semula mahkotanya.

Walaupun tayar Cup 2 digambarkan sebagai tayar premium untuk hari litar, dan walaupun Honda Civic Type R biasanya dilengkapi dengan tayar Michelin Pilot Sport 4 S, Cup 2 Connects boleh didapati untuk dibeli melalui pengedar Honda. Ini pasti tambahan yang berbaloi bagi sesiapa yang menginginkan prestasi maksimum.

2023 Honda Civic Type R

Honda telah menetapkan penanda aras bagi apa yang harus dicapai oleh pengeluar kereta untuk waktu yang lama dan telah menjadi salah satu jenama penjual berjumlah tinggi di banyak negara. Dengan beberapa kereta luar biasa seperti Acura NSX asal (bahagian mewah Honda) dalam senarai, Civic Type R jelas merupakan salah satu kereta terbaik di pasaran.

Terima kasih Carscoops atas maklumat dan gambar. Artikel penuh mereka di sini.

Previous post

Generasi Kedua Lexus LM Dilancarkan Dengan Ciri-Ciri Baharu

Next post

Kereta Elektrik Neta V Mungkin Tiba Dengan Harga RM89,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *