Berita Auto

Sanggupkah Anda Tunggu 3 Tahun Untuk Honda Civic Type R Ini

Permintaan untuk Civic Type R baharu ini sangat tinggi sehinggakan pembeli Jepun pun kena tunggu 2 tahun.

Bercakap kepada orang kanan di Honda Malaysia, kami terkejut apabila mengetahui bahawa masa menunggu Civic Type R serba baharu di Jepun ialah 24 bulan dan semakin meningkat.

Sementara itu, Civic Type R serba baharu ini membuat debut ASEAN bulan lepas di Vietnam, bukan di Thailand, Indonesia dan juga Malaysia, dengan Filipina negara seterusnya untuk mendapatkan sedan sukan edisi terhad ini.

Jadi, apakah harga permintaan baharunya? Type R sebelum ini telah dilancarkan di Malaysia pada akhir 2017 dengan harga RM320,000 dan telah habis dijual dengan pantas. Type R baharu ini pastinya akan lebih mahal dan kami meneka kemungkinan harga jualan di Malaysia kira-kira RM348,000 atau lebih.

Saingan terdekat sekarang ialah Toyota GR Yaris yang merupakan hatch kecil tiga pintu yang dijual pada harga RM286K dan telah habis dijual. Terdapat juga Mk8 VW Golf R yang merupakan hot hatch lima pintu yang mempunyai tanda harga RM389k.

Menariknya, pengimport AP swasta menjual Yaris GR terpakai pada harga RM275k atau lebih daripada harga puncak RM320k.

Dua puluh bulan untuk menunggu kereta yang agak istimewa mungkin masih masa yang lama dan dalam iklim gangguan rantaian bekalan semasa, ia telah menjadi semacam norma.

Walau bagaimanapun, bagi kebanyakan peminat kereta, ia berbaloi untuk menunggu dan masih akan ada pemandu dengan dana yang mencukupi yang akan menurunkan yuran tempahan walaupun masa menunggu mencecah 36 bulan, yang akan menjadi tidak lama lagi.

Ini adalah untuk semua Civic Type R baharu yang telah ditambah baik untuk memberikan kenikmatan untuk petrol head yang sebenar. Pemandu kereta elektrik tidak akan memahami kehendak untuk Type R dan mereka akan pantas menawarkan pecutan berkuasa bateri mereka dengan operasi satu pedal.

Sementara itu, pemandu Type R TIDAK berminat dengan mod ‘autopilot’, mereka mahu ‘merasakan’ kereta mereka dan tarmac dan inilah sebabnya jurutera di Honda bekerja keras untuk menghantar ‘mesin’ yang terus dihormati oleh orang ramai termasuk bahagian kenderaan prestasi Eropah.

Jadi, marilah kita kongsikan beberapa fakta menarik mengenai penambahbaikan yang dibuat pada Civic Type R semua baharu yang akan dilancarkan tidak lama lagi di Malaysia.

Sebagai permulaan, Type R terakhir sudah menjadi kereta yang hebat untuk dipandu, jadi jurutera melihat untuk menjadikannya lebih baik secara kecil tetapi dalam pelbagai cara.

Pertama, mereka perlu meningkatkan kuasa kuda brek dan tork. Jadi flywheel kini 18 peratus lebih ringan dan casis 15 peratus lebih keras.

Tidak seperti Type R sebelumnya yang sangat luar biasa dalam reka bentuk, Type R terbaharu ini kelihatan sedikit berbeza daripada versi jalanan Civic serba baharu.

Dan itu tidak mengapa. Ia satu perkara yang baik, sebenarnya. Penambahbaikan terbaik biasanya dilakukan dalam sistem, bukan widget individu. Kereta yang benar-benar bagus biasanya banyak perkara yang agak membosankan yang semuanya berfungsi dengan baik bersama-sama.

Type R baharu ialah koleksi penambahbaikan kecil. Platform kereta generasi FL5 ini serupa dengan FK8 yang keluar. Enjinnya mempunyai lebih sedikit kuasa kuda dan tork. Flywheel adalah 18 peratus lebih ringan dan casis adalah 15 peratus lebih keras. Mengikut angka, ia sedikit lebih baik.

Civic Type R

Enjin pengecas turbo 1996cc telah ditala sedikit untuk keluaran 315 kuasa kuda. Lengkung kuasa dan tork hampir sama dengan Type R sebelumnya sehingga kira-kira 2,600 rpm di mana ia melonjak sebanyak 9 kuasa kuda dan 20 Nm tork berkat pengecas turbo yang direka bentuk semula dan reka bentuk intake yang lebih mudah bernafas.

Lihat dengan teliti dan anda akan dapati bahawa fender hadapan dan belakang adalah unik untuk Type R ini. Ia telah dibesarkan dan diregangkan untuk trek hadapan 25mm lebih lebar dan jarak roda 35mm lebih panjang. Varian adalah 13mm lebih rendah dan 20mm lebih panjang.

Untuk mengatasi tork steer, Type R ini menggunakan penggantungan hadapan dwi-paksi yang merupakan variasi dari MacPherson strut yang mendarat paksi stereng sangat dekat dengan bahagian tengah contact patch, menghasilkan scrub radius menghampiri sifar.

Kestabilan stereng dan maklum balas kenderaan dikekalkan dengan komponen yang lebih keras, penggunaan active dampers dan geometri suspensi yang direka bentuk dengan baik.

Casis baharu ini lebih tegar dengan pelekat struktur berkualiti tinggi digunakan untuk menyatukan kereta, ini membolehkan ketegaran yang lebih baik dan mengurangkan bunyi, getaran dan kekerasan. Hudnya adalah aluminium dan pintu belakang diperbuat daripada resin plastik untuk mengurangkan berat badan.

Pengagihan berat ialah 62 di hadapan dan 38 di belakang. Terdapat tayar aloi ringan 19 inci yang dipasang dengan tayar 265mm yang lebih lebar sedikit (265/30/19) untuk sentuhan tarmac yang lebih baik.

Jadi, adakah anda telah menempah Type R baharu anda daripada pengimport persendirian yang bekerja dengan pengeksport Jepun, atau adakah anda akan memilih Civic RS baharu atau Civic e:HEV RS sementara itu?

Previous post

Logo Pada Audi Baharu Sekarang Akan Lebih Rata

Next post

Funding Societies Bekerjasama Dengan Proton

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *