Gaya Hidup

Dalam Sebulan Rakyat Malaysia Menghabiskan Purata 44 Jam Dalam Trafik

Pensyarah kanan UiTM, Dr. Ismaniza Ismail, menjelaskan mengapa trafik menjadi isu

Adakah anda pernah tertanya-tanya berapa lama anda menghabiskan masa dalam trafik? Nah, tweet di bawah mendakwa bahawa purata masa rakyat Malaysia menghabiskan masa dalam kesesakan lalu lintas setiap bulan ialah kira-kira 44 jam, di Kawasan Lembah Klang, sekurang-kurangnya. Pada asasnya ini bermakna kami menghabiskan hampir dua hari penuh dalam trafik setiap bulan.

Tweet itu, dari Ekonomi Rakyat, berbunyi “pekerja di Lembah Klang menghabiskan masa hampir 44 jam sebulan di atas jalan raya akibat jem, menurut kajian yang dilakukan oleh Fakulti Sains Gunaan UiTM Shah Alam. Seorang pekerja juga dianggarkan kerugian produktiviti bernilai RM308 setiap bulan akibat terperangkap dalam kesesakan jalan raya.”

Dr. Ismaniza Ismail, pensyarah kanan di Pusat Pengajian Kimia dan Alam Sekitar di Fakulti Sains Gunaan di Universiti Teknologi Mara (UiTM), menyatakan bahawa penumpang menghabiskan kira-kira satu hingga dua jam di jalan raya yang terperangkap dalam trafik setiap hari.

Dr. Ismaniza Ismail berkata, “Bayangkan berapa banyak masa yang terbuang setiap hari akibat kesesakan lalu lintas. Ini juga menjejaskan produktiviti mereka di tempat kerja. Jika purata gaji sejam ialah RM7, didarab dengan dua jam sepanjang 22 hari bekerja, kehilangan produktiviti dianggarkan RM308 sebulan, yang hilang di jalan raya.”

Dr. Ismaniza Ismail turut berkongsi bahawa terperangkap dalam trafik terlalu lama akan menyebabkan tekanan dan ini boleh mengganggu emosi dan produktiviti, sekali gus menjejaskan suasana kerja. Dia juga mengulas bahawa duduk di dalam kereta terlalu lama akan menyebabkan sakit belakang dan menawarkan penyelesaian yang berpotensi.

Dr. Ismaniza Ismail percaya bahawa lebih banyak syarikat harus membenarkan waktu kerja yang lebih fleksibel kerana ini akan mengurangkan kesesakan di jalan raya dan meningkatkan produktiviti kerja. Walaupun secara luaran, ini mungkin kelihatan seperti pelan yang kukuh untuk mengurangkan kesesakan trafik dan isu berkaitan trafik, ia tidak mencukupi.

Masalah sebenar ialah sistem pengangkutan awam kami. Lihat sahaja di negara seperti Jepun. Sistem pengangkutan awam sangat berkesan sehingga kebanyakan orang memilih untuk menggunakannya berbanding memandu sendiri. Ya, kereta mahal di Jepun tetapi sekurang-kurangnya pengangkutan awam berfungsi di sana.

Trafik dan oleh itu kesesakan lalu lintas akan sentiasa menjadi isu di Malaysia sehingga dan melainkan kami memikirkan cara untuk menambah baik sistem pengangkutan awam kami supaya benar-benar menepati masa untuk perubahan dan untuk mengembara lebih banyak laluan dan melakukannya dengan lebih kerap. Selagi pengangkutan awam di Malaysia tidak boleh dipercayai, orang akan sentiasa memilih untuk memandu. Apa pendapat anda?

Maklumat terima kasih kepada New Straits Times dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Jadi Apa Akan Jadi Dengan Kenderaan Perodua Baharu Yang Kemalangan Ini?

Next post

Koji Sato Jadi Pemerintahan Toyota Setelah Akio Toyoda Jadi Pengerusi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *