Bisnes

Proton Raikan Enjin 1.5 TGDI ke-10,000 Mereka

126,000 kereta sudah dijual setakat tahun ini.

Proton telah berjaya menghasilkan 10,000 unit enjin 1.5 liter TGDI yang menjanakan X50 Flagship dan kebanyakan varian X70 yang lebih baharu. Motor petrol 3-silinder termaju ini menampilkan suntikan terus dan pengecasan turbo. Ia direka oleh Geely dan Volvo Cars dan memenuhi keperluan pelepasan yang paling ketat.

Pada April 2022, Proton mula mengeluarkan enjin ini di barisan pemasangan enjin Tanjung Malim baharunya. 7 bulan selepas pengeluaran bermula, syarikat itu berjaya menghasilkan 10,000 unit. Syarikat itu menyasarkan untuk memasang 60,000 enjin tahun depan. Memandangkan mereka membuat 10,000 unit dalam masa kira-kira setengah tahun sahaja, ini bermakna Proton menggerakan 3 kali ganda bilangan kereta yang dilengkapi enjin ini tahun depan.

Terdapat banyak cara ini boleh berlaku. Mungkin mereka akan mengalih keluar pilihan enjin bukan TGDI daripada barisan X50. Mungkin mereka akan mengalih keluar pilihan 1.8L TGDI daripada barisan X70. Sangkaan kami ialah mereka juga akan memperkenalkan X90 dengan enjin ini dan mungkin juga memperkenalkan model keempat terbitan Geely ke pasaran kami dengan enjin ini. Adakah mereka akan melaburkan wang untuk menyesuaikan enjin 1.5L TGDI untuk Saga, Iriz dan Persona? Sedikit meragukan melainkan mereka menurunkan penalaan enjin atau mencipta varian GTI. Walaupun begitu, mereka mungkin tidak mendapat pulangan pelaburan yang sihat.

Apa yang jelas ialah trajektori jualan Proton semakin meningkat. Tahun ini setakat ini, mereka telah menjual 126,682 kenderaan dan sedang dalam perjalanan untuk mencapai angka tahunan terbaik mereka sejak 2013.

Berikut ialah siaran media Proton dengan lebih maklumat.

MEDIA RELEASE

Jenama automotif nasional PROTON baru-baru ini meraikan pengeluaran enjin 1.5 TGDI ke-10,000 di barisan pemasangan enjin Tanjung Malim baharunya pada 1 Disember. Pencapaian ini hanya mrengambil masa selama tujuh bulan selepas unit pertama dikeluarkan pada bulan April tahun ini. Pada masa yang sama, hasil penghantaran 11,316 unit pada bulan November, PROTON juga telah mencapai jumlah jualan terbaiknya sejak 2013. Dengan 126,682 unit setakat ini, syarikat berada di landasan untuk memperoleh tahun jualan terbaiknya dalam masa sembilan tahun.

Barisan pemasangan baharu menyasarkan 60,000 enjin pada 2023

Kilang enjin 1.5 TGDI PROTON adalah sebahagian daripada komitmen syarikat untuk melabur RM1.8 bilion untuk menaik taraf kemudahannya di Tanjung Malim dan kemuncak perjalanan yang bermula pada 2019 yang ditempuhi dalam keadaan yang mencabar. Setelah membuat keputusan untuk membina barisan pemasangan baharu di Tanjung Malim, pembinaan dan penghantaran komponen telah ditangguhkan berikutan permulaan pandemik Covid-19. Namun begitu, keputusan telah dibuat untuk menuju ke hadapan sementara negara menjalani perintah kawalan pergerakan. Pelan pengembangan operasi itu selaras dengan teras strategik pertama program DRB-HICOM Automotive High Technology Valley (AHTV) yang bertujuan memaksimumkan aktiviti pembuatan di rantau ini.

Projek telah dijayakan oleh sepasukan jurutera PROTON yang menempatkan diri di Tanjung Malim untuk
memulakan kerja pemasangan. Bekerjasama melalui perisian mesyuarat maya dengan pasukan daripada
pembekal peralatan dan Geely di China, mereka bersusah payah membuka kotak komponen, memetakan
barisan pengeluaran dan memulakan kerja pemasangan awal.

Lima model melebihi volum tahun 2021 manakala jualan YTD meningkat 10.4% berbanding tahun 2021

Bagi bulan November, PROTON mencapai 11,316 unit apabila syarikat bergelut dengan isu bekalan sementara yang membawa kepada penurunan sebanyak 13.1% berbanding bulan Oktober 2022. Namun begitu, dengan jualan tahun sehingga kini (YTD) pada 126,682 unit, satu pertumbuhan sebanyak 10.4% telah pun dicapai berbanding denagn keseluruhan 2021 dengan satu bulan lagi menjelang akhir tahun.

Pegangan pasaran bagi bulan November dianggarkan sebanyak 17.7% dan untuk tahun ini, PROTON
mengekalkan pegangannya di kedudukan kedua dalam jadual jualan dengan 19.7% daripada jumlah jualan kenderaan. Dianggarkan juga Jumlah Volum Industri (TIV) untuk tahun 2022 akan mencatat rekod dan menghampiri 700,000 unit setelah pasaran automotif Malaysia menikmati bulan keempat berturut-turut melebihi 60,000 jualan.

Secara individu, lima model Proton telah melebihi jumlah volumnya dari tahun 2021 dengan dua model, Proton X50 dan Proton Exora, menerajui segmen masing-masing sepanjang tahun. Jualan eksport juga meningkat lebih 2,000 unit berbanding tahun sebelumnya kerana jualan YTD kini berjumlah 5,028 unit berbanding 3,018 bagi keseluruhan tahun sebelumnya.

Previous post

Jualan Gudang Motosikal Dan Aksesori Untuk Motosikal Idaman Anda?

Next post

18 Tahun Hayden Haikal Mungkin Menjuarai Kejohanan Pertamanya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *