Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mercedes-Benz Dan CATL Membuka Kilang Bateri Hungary

Tapak pengeluaran bateri Hungary CATL akan membekalkan Mercedes-Benz dengan sel yang diperlukannya.

Mercedes-Benz adalah antara banyak jenama kereta premium yang telah berjanji untuk menggunakan kereta semua elektrik sepenuhnya dalam beberapa tahun akan datang. Bagi Mercedes-Benz, matlamat ‘elektrik sepenuhnya’ telah ditetapkan pada penghujung dekad tetapi hanya apabila keadaan pasaran membenarkan. Secara teorinya, Mercedes-Benz akan memerlukan lebih daripada 200 Gigawatt jam pada masa itu untuk membina bilangan kenderaan elektrik yang diperlukan. Untuk membantu mereka mencapai jumlah itu, mereka bekerjasama dengan empat kilang sel Eropah dan empat lagi di luar Eropah.

Minggu ini, Mercedes-Benz mengumumkan bahawa ia akan bekerjasama dengan CATL yang mempunyai kilang sel bateri baharu di Debrecen, Hungary. Kilang ini akan membekalkan sel bateri ke tapak pengeluaran Mercedes-Benz di Jerman dan di Hungary sendiri. Mercedes-Benz akan menjadi pelanggan pertama dan terbesar kilang ini. Sel bateri dikatakan CO2 dihasilkan secara neutral oleh CATL dan ia diaudit serta diperakui oleh syarikat bahagian ketiga DEKRA dan SGS.

Ini bukan kali pertama Mercedes-Benz bekerja dengan CATL. Perkongsian mereka bermula pada Ogos 2020 apabila CATL membina kilang pengeluaran bateri automotif pertama di Jerman di Thuringia.

Tentang CATL

Contemporary Amperex Technology Co., Limited (“CATL”) ialah peneraju global bagi teknologi inovatif tenaga baharu, komited untuk menyediakan penyelesaian dan perkhidmatan untuk aplikasi tenaga baharu di seluruh dunia. Pada Jun 2018, syarikat itu diumumkan di Bursa Saham Shenzhen. Pada tahun 2021, CATL menduduki tempat No.1 dari segi volum penggunaan bateri EV di dunia selama lima tahun berturut-turut, dan ia juga menduduki tempat pertama dalam bahagian pasaran pengeluaran bateri simpanan tenaga global.

CATL juga menikmati pengiktirafan luas oleh rakan kongsi OEM global. Untuk mencapai matlamat merealisasikan penggantian bahan api fosil dalam sistem tenaga pegun dan mudah alih dengan sistem kuasa elektrik cekap yang dijana melalui bateri termaju dan tenaga boleh diperbaharui, dan menggalakkan inovasi bersepadu aplikasi pasaran dengan elektrifikasi dan kecerdasan, CATL mengekalkan inovasi berterusan dalam empat dimensi termasuk sistem bahan dan elektrokimia, sistem struktur, pembuatan hijau melampau dan model perniagaan.

Previous post

Ford Naikkan Harga EV Mereka - Harga EV Lain Macam Mana?

Next post

PLUS Dan Volvo Trucks Malaysia Berkerjasama Dalam Keselamatan Jalan Raya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *