Berita Auto

Walaupun Harga Mahal Land Rover Defender Habis Dijual

Mengapakah sebilangan rakyat Malaysia sanggup membayar harga yang diminta untuk Land Rover Defender baharu ini?

Kebanyakan daripada anda mungkin sudah tahu tentang Defender baharu yang tiba di Malaysia, tetapi adakah anda tahu tentang fakta ini?

Ia dilancarkan di Malaysia baru 1 minggu dan sebelum media Malaysia berpeluang menyentuh dan merasainya, ia telah habis dijual. Ya, batch Defender baharu yang seterusnya mungkin akan turut habis dijual sebelum ia tiba di Malaysia pada awal 2022

Jadi, mengapakah walaupun terdapat banyak kenyataan di media sosial tentang harga jualan premiumnya, Defender baharu ini habis dijual?

Jawapannya senang!

Waranti kukuh dan after-sales disediakan oleh Jaguar Land Rover Malaysia dan fakta ringkas bahawa kualiti petrol yang dijual di Malaysia tidak berkualiti tinggi seperti petrol yang dijual di United Kingdom, di mana banyak Defender baharu yang dikondisikan semula akan datang melalui pengimport kereta persendirian, pemegang Approved Permit. Mari kita jelaskan.

Malah sebelum Defender baharu ini dilancarkan oleh Jaguar Land Rover Malaysia, terdapat sedozen atau lebih unit yang diimport oleh pemegang Approved Permit dan dijual antara RM620,000 dan RM700,000. Semua ini adalah unit berdaftar United Kingdom yang masuk ke pasaran kereta terpakai sebagai unit berusia satu tahun.

Defender baharu ini telah dilancarkan di UK pada awal 2020 dan enjin petrol mereka dibangunkan untuk jenis bahan api UK. Unit berkuasa diesel di UK juga dibangunkan untuk diesel berkualiti tinggi UK.

Kini, di Malaysia, kami mempunyai diesel berkualiti, tetapi ia mengandungi 10 peratus bahan api bio dan diesel ini kurang sesuai untuk mana-mana kenderaan diesel berteknologi tinggi baharu yang datang dari Eropah.

Apabila Jaguar Land Rover Malaysia (pengimport rasmi semua kenderaan baharu dan juga unit kilang terpakai) menempah Defender baharu dan juga model lain dari Jaguar Land Rover UK, kilang perlu membuat perubahan kejuruteraan kecil pada penyuntik, talian dan sistem pengaturcaraan untuk menampung kualiti diesel Malaysia.

Selain itu, terdapat selepas jualan penuh dan waranti yang diberikan sekiranya sebarang isu timbul. Dengan unit recon terpakai yang diimport oleh pemegang Approved Permit, enjin diesel dan juga enjin petrol tidak ‘disesuaikan’ untuk memastikan kelancaran dan kebolehpercayaan di Malaysia.

Inilah sebabnya mengapa selepas 20,000 kilometer atau lebih atau memandu di jalan raya Malaysia, anda akan melihat unit yang dibaik pulih ini ditarik ke ‘bengkel pakar’ untuk dibauki kerana bahan api yang digunakan sepanjang 20,000 kilometer telah merosakkan enjin.

Pembeli Defender recondition ini tidak pernah dimaklumkan tentang isu ini kerana keuntungan adalah keutamaan. Kemudian anda mendapat pemilik membuat permintaan dan ‘bising’ di peniaga Jaguar Land Rover Malaysia.

Maaf, anda TIDAK MEMBELI Defender baharu atau Range Rover yang sah (banyak tersadai di bengkel dengan bil pembaikan yang mahal kerana isu bahan api Malaysia) jadi anda TIADA tuntutan undang-undang untuk waranti atau after sales percuma

Akhirnya, adalah lebih baik untuk membayar harga jualan rasmi untuk Defender BAHARU (atau Range Rover) di mana-mana bilik pameran Jaguar Land Rover Malaysia dan nikmati pengalaman permotoran yang tenang.

BTW, Harga jualan Defender bermula dari RM798,800 untuk varian P300 dan RM998,000 untuk varian P400. Harga yang dinyatakan adalah selepas pengecualian cukai jualan 50 peratus, tidak termasuk cukai jalan, pendaftaran dan insurans. Setiap pembelian datang dengan jam tangan Land Rover Heritage bernilai RM2,288.

Previous post

Toyota Corolla Cross Hybrid RM137k Akan Dilancarkan Di Malaysia

Next post

Ducati Multistrada V4 Pikes Peak Hadir Sebagai Varian Tertinggi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *