Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Trak Pikap VW Amarok Mungkin Dilancarkan Di Malaysia

Dengan pemasangan Amarok bermula di Pakistan, kemungkinan ianya diekspot ke Malaysia adalah kuat.

Kira-kira 10 tahun yang lalu Volkswagen memutuskan untuk memasuki segmen trak pikap yang berkembang pesat dengan melancarkan versi mereka sendiri dan ia dipanggil Amarok. Sejurus selepas pelancaran globalnya, Volkswagen Malaysia mengajak kami ke Hanover, Jerman untuk bertemu dengan trak ini person dan membawanya on-road dan off-road untuk menilai kemampuannya.

Setelah seharian bersama Amarok, kami kagum dengan kemampuannya off-road dan gayanya yang tampan. Namun, kabinnya sangat basic dan utilitarian yang tidak berbaloi dengan harga permintaannya yang tinggi (disasarkan pada masa itu dari RM150k). Jenama trak pikap Jepun harganya jauh lebih rendah dengan kemudahan dan ciri kabin yang jauh lebih baik dan pelancaran VW Amarok dibatalkan.

VW perlu membawa kenderaan yang lebih moden dan menarik seperti trak Atlas ini ke Asia

Rancangan Pemasangan Amarok

Kini muncul berita dari sumber media di Pakistan bahawa Volkswagen Group akan membina sebuah kilang dan kemudahan pemasangan yang baharu di kota Punjab, Pakistan. Berita tempatan menyebut bahawa ini adalah kemasukan VW Group ke wilayah yang berkembang pesat, Pakistan, India dan juga Bangladesh.

“Kilang pemasangan Volkswagen akan dibina dalam kira-kira 2 tahun,” lapornya. Berita ini menyusuli penandatanganan usaha sama antara Volkswagen AG dan Pakistan Premier Motors Ltd (PML) November 2018 untuk memasang kenderaan komersial yang berasal dari kilang VW di Hanover, Jerman.

Menurut seorang pegawai dari syarikat itu, projek itu, seluas lebih dari 900.000 kaki persegi, memerlukan pelaburan yang diperkirakan bernilai 4-5 bilion rupee untuk disiapkan.

Kilang pemasangan Volkswagen akan mempunyai kapasiti untuk menghasilkan 28,000 kenderaan setahun. Ini akan menandakan tonggak baharu untuk jenama automatik di pasaran Pakistan.

Berdasarkan perjanjian antara Volkswagen AG dan Premier Motors Ltd, syarikat akan melabur USD135 juta dalam usaha untuk membuat kenderaan baharu dan menubuhkan unit pemasangan di Pakistan.

Pengilang kenderaan elektrik Jerman dan banyak lagi dilaporkan akan mengeluarkan trak pikap Amarok terbaharunya dan Van VW Transporter yang sangat popular (yang telah wujud sejak 2015) di Pakistan. Trak Amarok akan berharga untuk bersaing dengan Toyota Hilux dan Isuzu D-Max di Pakistan. Sementara itu, van Transporter pelbagai guna (people mover) akan bersaing dengan favourite semasa, Hyundai Grand Starex dan KIA Grand Carnival di pasaran tempatan.

Amarok Di Malaysia

Dengan Volkswagen melabur untuk segmen pikap dan MPV / VAN, tidak lama nanti Amarok dan Transporter akan dihantar ke Malaysia kerana pada masa ini kedua-dua kenderaan ini tidak dijual di Malaysia dan terdapat banyak pasaran untuk kedua-dua jenis kenderaan tersebut.

Harga selalu menjadi masalah dan dengan pemasangan di Pakistan, kami akan mendapat kualiti yang sama dengan Volkswagen Polo hatchback dan sedan Vento yang telah lama dijual dan dipasang di PUNE, India.

Bukan dengan standard kualiti dan bahagian yang sama yang akan diterima oleh pembeli Eropah, tetapi pembeli ‘dunia ketiga’ kita harus dan akan menerima tanpa kekecohan.

Previous post

Porsche Macan Semua Elektrik Kini Diuji Di Jalan

Next post

Pengalaman Memandu Porsche Taycan Di Litar Antarabangsa Sepang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *