Berita Auto

Daihatsu Ayla Bertenaga Rotary Ini Hebat, Tetapi Ia Hanya Impian

Sebelum anda mimpikan ini untuk Perodua Axia anda, ketahuilah bahawa ini hanyalah lakaran oleh dtd_renders.

Lihatlah gambar gempak Daihatsu Ayla ini dengan bahagian serat karbon, bumper berinspirasi aero dan ya, enjin rotary turbocharged dipasang secara membujur di bawah hud.

Sebelum menghubungi foreman tempatan anda untuk mengetahui sama ada ini boleh dilakukan kepada Perodua Axia anda, ketahui bahawa foto ini bukan realiti. Ini adalah lakaran digital oleh artis automotif digital yang berpusat di Jakarta, D.T.D. Mereka ini mempunyai beberapa lakarang yang sudah mereka lakukan. Sebilangan besar dari mereka sebenarnya cukup meyakinkan, walaupun over-the-top.

Secara realistik, kami yakin ini akan menjadi pengubahsuaian yang sangat mahal. Bukan hanya untuk bahagian luar rak, tetapi untuk semua kerja kejuruteraan dan fabrikasi yang diperlukan.

Ada daya tarikan untuk mengambil salah satu kenderaan berkuasa paling rendah yang tersedia di pasaran dan menambah baiki sepenuhnya. Tidak jarang melihat pemilik Perodua Kancil yang asli memasang alatan JDM Daihatsu Mira Turbo yang dipotong separuh pada kenderaan mereka. Sebenarnya, ia merupakan amalan yang tidak biasa dilakukan untuk Perodua Axia yang lebih baharu, yang merupakan penganti kepada Kancil yang asli secara rohani.

Mungkin disebabkan oleh kurangnya inspirasi. Walau bagaimanapun, Kancil mempunyai kilang yang menala Mira Turbo untuk digunakan sebagai inspirasi asas. Sebilangan besar bahagian terdapat di sana dan tidak perlu dibuat dari akar umbi, diuji dan kemudian dijual.

Terdapat Daihatsu Ayla Turbo konsep yang ditunjukkan pada tahun 2018. Ia mempunyai tema merah dan hitam dua tona yang diambil dari Charade De Tomaso Turbo. Bumper depan dan belakang sepenuhnya direka semula dan bahagian dalamnya dilengkapi dengan roll cage, bucket seat dan tidak banyak yang lain. Yang paling mengagumkan ialah kenyataan bahawa mereka memasang motor 1.2L 3NR-VE yang diubah suai dengan pengecas turbo untuk membawa angka kuasa sehingga 197hp dan tork 242Nm. Enjinnya juga dimodifikasi dengan low-compression piston, dual fuel injectors, connecting rod yang diperkuat, open air filter dan banyak lagi.

Semua pengubahsuaian ini mahal, tetapi tidak begitu mengagumkan seperti yang anda fikirkan. Ia hanya menolak 2.3 saat dari masa pecut abad dan berharga $35,100 untuk dibina.

Namun, ia masih merupakan sesuatu yang boleh digunakan oleh pemilik Axia sebagai inspirasi. Dan dengan Perodua Ativa yang kini dilengkapi dengan mesin turbo, ada kemungkinan kita akan melihat lebih banyak Axias dengan prestasi yang dimodifikasi.

Previous post

Ferrari Portofino Terima Talaan Mansory

Next post

Hyundai-Sime Darby Motors Lancar Pelan Pembiayaan Berperingkat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *