Bisnes

Kereta Caterham Dijual Oleh Tony Fernandes Kepada Penjual Jepunnya

Caterham Cars milik Malaysia kini menjadi milik Jepun.

Tahukah anda bahawa syarikat kereta sport ikonik Caterham Cars sebenarnya dimiliki oleh ahli perniagaan Malaysia dan pemilik Air Asia Tony Fernandes sejak 2011?

Sehingga beberapa minggu yang lalu, terdapat sedikit atau tidak ada maklumat terkini dari pengeluar kereta sport ini sehingga pengimport Jepunnya, VT Holdings memperolehi hak penjagaan pengeluar kereta sport Britain pada 31 Mac 2021.

Bagi mereka yang tidak mengenali VT Holdings, mereka adalah pengimport rasmi Jepun untuk Caterham Seven selama 12 tahun terakhir sejak 2009. Selain menghantar sekitar 120 kereta sport ringan ini ke tanah matahari terbit syarikat itu juga bertanggungjawab untuk pengedaran rasmi kereta Lotus dan motosikal Royal Enfield di sana.

Selain daripada urusan dengan Jepun di mana mereka mempunyai lebih daripada 200 pengedar di seluruh negara, VT Group mempunyai kepentingan lebih mendalam dengan pengedaran dan pelaburan di Afrika Selatan, Sepanyol, Thailand dan bahkan di UK. Lebih menarik lagi adalah hakikat bahawa CEOnya Kazuho Takahashi adalah peminat sejati permotoran, telah berlumba secara kompetitif dalam kejuaraan JGTC, Super GT dan Super Taikyu selama 20 tahun yang lalu.

Oleh itu, kita boleh harap melihat kenderaan dua tempat duduk beroda terbuka ini, yang dirancang pada tahun 50-an, akan terus dikeluarkan oleh Caterham buat seketika lagi. Dan jika ada antara kita yang mahukan aksi kereta sport Britain yang ringan ini, jenama itu baru-baru ini sudah memulakan semula penjualannya secara tempatan.

Caterham-yellow-7-blue-2.0
Caterham-green-front-right-roll-3.0
Caterham-green-back-4.0

Tiga varian Caterham Seven kini ditawarkan secara tempatan: 310S, 420R, dan 620S. Harga sebelum cukai antara RM 233,000 untuk 310S sederhana, hingga RM 688,000 untuk 620S supercharged yang mampu memecut dari 0-100 km / j dalam 2.79 saat.

Sementara itu, pengeluar kereta sport kecil ini semakin mendapat perhatian di seluruh dunia dan kerana jumlah pengeluarannya yang terhad, senarai menunggu telah bertambah dan pada tahun 2018, Caterham mencatatkan penjualan terbaiknya selama dua dekad.

SIARAN MEDIA: On Wednesday 31st March 2021, Caterham Cars Ltd was acquired by leading, Japan-headquartered automotive group, VT Holdings, from businessmen Tony Fernandes and Kamarudin Meranun.

This marks an exciting moment in Caterham’s history as VT Holdings, who has assumed custodianship of our legendary British brand, already has close connections to Caterham Cars. Since 2009, they’ve operated as the official Japanese importer for the Seven, where it currently sells over 120 cars annually.

As one of Japan’s largest retailer groups – with over 200 showrooms nationwide and investments in UK, Spain, Thailand and South Africa – VT Holdings is also the importer for a collection of two and four-wheeled British brands, including Royal Enfield and Lotus in its home market.

Motorsport, and the global track-day communities, have always played a central role in Caterham’s commercial success and has shaped the development of our road-orientated vehicles. The brand now joins a group led by Chief Executive Kazuho Takahashi, who shares the same passions, having raced competitively in JGTC, Super GT and Super Taikyu championships for the past 20 years.

Commenting on the acquisition, Takahashi-san said: “VT Holdings is proud to welcome Caterham to the group. We have not only purchased a globally renowned performance car manufacturer but become custodians of a motoring legend. We will protect and develop the Seven to meet the legislative challenges that lie ahead.”

Graham Macdonald, chief executive of Caterham Cars, added: “Takahashi-san and the team truly understand the DNA of the Caterham brand, our heritage, our customers and our passions. As a team, we’re all excited about starting to write the next chapter for this very special brand.”

Artikel Asal Joshua Chin

Previous post

Tabung Pahlawan ATM Dilancarkan Di Stesen Minyak BHPetrol

Next post

BMW 330Li M Sport Tiba Di Malaysia - RM300,800

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *