Berita AutoBisnes

Kereta Suzuki Sedia Untuk Diniaga Di Malaysia

Tinggal sehari lagi dari perniagaan Suzuki bermula kembali.

Ya, papan tanda sudah siap, cat baru dan bilik pameran dan pusat pameran Suzuki 3S sudah bersiap sedia. Bilik pameran DS sebelum ini di Naza Auto Mall di sepanjang Lebuhraya Persekutuan telah ditukar menjadi bilik pameran Suzuki 3S yang baharu.

Bilik pameran kereta Suzuki baharu yang pertama setelah beberapa tahun menghilang dari Malaysia. Di bahagian belakang bilik pameran ini adalah pusat servis baharu yang siap untuk menjaga pelanggan Suzuki.

Model Suzuki pertama yang akan diperkenalkan adalah Swift yang popular. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, pemegang AP telah mengimport unit terpakai dari Jepun dengan jumlah yang terhad.

Kemudian Jimny yang disukai ramai dilancarkan di Jepun, pengimport mencuba nasib dan mengimport beberapa unit, tetapi harga jualan mereka terlalu tinggi.

Sehingga 9 bulan yang lalu, masih ada beberapa unit yang diimport dan harga penjualannya tidak begitu sesuai dan Covid-19 menjatuhkan permintaannya. Hingga ke hari ini, sebilangan unit ini duduk di bilik pameran kereta yang diubahsuai di Taman Tun dan Ampang.

Dengan pengumuman memperkenalkan semula Suzuki Cars di Malaysia oleh Naza Eastern Motors Sdn Bhd, pengimport kereta terpakai yang reconditioned dengan stok Jimny 4 × 4 yang popular kini terpaksa menurunkan harga permintaan mereka yang sangat tinggi.

Kami spotted model Suzuki Jimny Sierra 2019 di Jungle Green dan dengan gearbox manual 5-kelajuan yang jarang dijual dengan harga RM288,000 yang tinggi (gambar di bawah) dan tepat selepas berita terkini kami tentang pembukaan bilik pameran Suzuki pada bulan Mac tahun ini, harganya jatuh kepada RM169,000, yang kami anggap masih terlalu mahal kerana tidak ada khidmat selepas jualan, jaminan atau recall pengeluar sekiranya ada.

Harga jualan yang sepatutnya tidak boleh melebihi RM99,900 kerana model sebelumnya Jimny (gambar di bawah) dilancarkan di Malaysia, diimport sepenuhnya dari Jepun dari hanya RM87,000 hingga RM92,000.

Previous Model Suzuki Jimmy 4×4

Terdapat juga beberapa unit Suzuki Swift yang dijual dalam classified. Harga berlegar antara RM129,000 hingga RM132,000 untuk model berusia 4 tahun 2017 dan ini adalah spesifikasi model yang hampir sama yang akan dilancarkan esok oleh Naza Eastern Motors dengan anggaran RM145,888.

Kenapakah sesiapa yang waras akan membeli kereta berumor 4 tahun terpakai dengan harga RM129k apabila model baharu yang hanya RM145k dengan jaminan penuh dan pakej servis sudah sedia ada?

Jadi, nampaknya pengimport Suzuki yang terpakai harus mengurangkan harga jualan mereka dalam beberapa minggu akan datang untuk membersihkan stok Suzuki mereka.

Peminat Suzuki harus mengawasi halaman Facebook dan Instagram Suzuki Malaysia atau mengunjungi laman web Suzuki Malaysia di www.suzukimalaysia.com untuk maklumat lebih lanjut.

Previous post

Toyota Harrier Generasi Ke-4 Masuk Pasaran Malaysia

Next post

Lamborghini Meraikan Pengeluarkan Kereta Lumba Huracan Ke 400

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *