Bisnes

Berapa Harga Suzuki Swift Sports Di Luar Negara?

Inilah kos membeli Swift Sports ini di negara lain.

Pelancaran dan harga Suzuki Swift beberapa minggu yang lalu menimbulkan perdebatan di media sosial dengan sebilangan rakyat Malaysia mengatakan bahawa jenama itu tidak akan ‘bertahan’ dan ‘tidak ada gunanya dilancarkan’ kerana harga jualan untuk Suzuki yang diimport dari Jepun adalah RM139k.

Sementara itu, harga jualan model Swift yang sama di UK bermula dari £14,999 iaitu sekitar (RM85,129 sebelum cukai dan penghantaran tempatan).

Di Singapura, Swift Sports ini dijual pada harga SGD131,000 untuk versi manual dan SGD151,000 untuk versi automatik yang serupa dengan versi yang dijual di sini (ini adalah RM402,086 termasuk COE Singapura. Itu saja ialah SGD45, 600).

Warga Australia mendapat Swift Sport yang sama seperti kita dan harga jualannya adalah AUS30,990 (iaitu sekitar RM97,515 sebelum cukai tempatan Malaysia).

Sekiranya anda menghubungi pedagang kereta di Jepun, tempat kediaman Suzuki Swift ini, harga jual bermula dari USD22,300 sebelum penghantaran, insurans dan cukai tempatan Malaysia sekitar RM92,199.00.

Nampaknya pembeli di England mendapat harga terbaik untuk hot hatch kompak premium ini dan inilah sebabnya mengapa semua ulasan dalam talian tentang Swift dari England sangat positif. Saingan terdekatnya adalah semua model kompak Eropah dan Korea.

Kemudian muncul komen negatif mengenai kekurangan versi manual dan versi automatik 6-kelajuan adalah membuang masa. Ini dari orang yang mungkin ‘bercakap tentang memandu manual ‘tetapi tidak ada wang’ untuk membeli manual.

Sama seperti beberapa tahun yang lalu ketika Bermaz melancarkan Mazda MX5 terbaharu dan beberapa media permotoran mengulas bagaimana mereka juga harus mempunyai versi manual. Pihak pengurusan dengar dan mengimport beberapa MX5 manual dan tidak seorang pun media permotoran yang tampil untuk membelinya. Semua cakap tak serupa bikin!

Ia mengambil sedikit masa untuk unit-unit ini mencari pemilik dan ianya adalah kenyataan bahawa banyak pembeli kereta Malaysia mungkin bercakap tentang memandu manual, tetapi tidak akan pernah membeli satu.

Juga, semasa pelancaran bilik pameran Suzuki baharu dan Swift Sports pada 9 April lalu dengan media Malaysia, terdapat banyak komen negatif mengenai harga jualannya dari media yang TIDAK melakukan kajian mereka mengenai harga jualan untuk Suzuki Swift terpakai ini oleh peniaga kereta terpakai.

Lakukan carian dalam talian dan beberapa unit Suzuki Swift akan muncul antara 3 hingga 4 tahun. Harga berlegar antara RM129,000 hingga RM132,000 untuk model 2017 berusia 4 tahun dan ini adalah spesifikasi model yang sama yang dilancarkan oleh Naza Eastern Motors dengan anggaran RM139k (Dengan diskaun SST). Mengapa mana-mana mereka yang waras akan membeli kereta terpakai 4 tahun dengan harga RM129k apabila model baharu hanya RM139k dengan jaminan penuh dan pakej perkhidmatan disertakan. 

Jadi, nampaknya pengimport Suzuki yang terpakai perlu mengurangkan harga penjualan mereka lebih banyak untuk menghabiskan stok Suzuki mereka.

Oleh itu, dengan melihat maklumat yang ditunjukkan di atas, anda sekarang semestinya mempunyai gambaran yang jelas mengapa model Suzuki Swift Sports 2021 ini berharga RM139k dan memahami dengan lebih baik bahawa sebahagian besar dari apa yang anda bayar untuk kereta itu adalah cukai import kerana ini adalah kenderaan yang diimport sepenuhnya.

Previous post

Semua Kereta Volvo Mempunyai IIHS Top Safety Pick Plus

Next post

Tanggapan Pandu Uji Lotus Evija Oleh MD Matt Windle

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *