Hibrid, Elektrik, HidrogenUndang - Undang

Dasar EU Akan Menghapuskan PHEV Tidak Lama Lagi

Nampaknya PHEV tidak lagi digalakkan di EU selepas 2025.

Industri automotif sudah beralih dari bahan bakar fosil dan beralih kepada bentuk tenaga alternatif sejak 5 tahun terakhir atau lebih ini. Namun, kerana banyak sebab, kebanyakan pembuat kereta lama ragu-ragu untuk meninggalkan enjin petrol dan diesel sama sekali. Sebaliknya, mereka ingin bergerak selangkah demi selangkah, memperkenalkan model hibrid selari, model plug-in hybrid (PHEV) dan kemudian menjadikan hibrid ringan sebagai ‘norma’ pada semua kereta sebelum mempertimbangkan untuk menjadi elektrik sepenuhnya.

Ini adalah bagaimana strategi ini telah berjalan selama ini, dan kebanyakan akan menyangka ini akan menjadi untuk dekad berikutnya. Namun, perubahan dasar EU baru-baru ini menunjukkan bahawa ianya mungkin akan dipercepat tidak lama lagi.

Peraturan baru masih disusun, tetapi semua indikasi menunjukkan PHEV secara aktif tidak digalakkan selepas tahun 2025. Mereka melakukannya dengan melarang pengeluar melabel PHEV sebagai “sustainable investments” melepasi 2025. Pada masa ini, teknologi PHEV disubsidi. Namun, ini mungkin tidak lama lagi kerana China dan AS telah menunjukkan bahawa teknologi kenderaan elektrik tulen sudah cukup matang untuk memaparkan tahap peralihan sekarang kelihatan ketinggalan zaman dan tidak perlu.

BHPetrol_Euro5 Diesel_2021

Bukan itu saja, kajian dari International Council on Clean Transportation pada bulan September menunjukan bahawa penggunaan bahan bakar PHEV dan pelepasan CO2 naik sehingga empat kali lebih tinggi daripada tahap yang mereka setujui. Ini adalah kerana kebanyakan pemilik PHEV tidak mengecas kenderaan mereka sekerap yang mereka katakan.

European NGO Transport & Environment mengatakan penyelidikannya sendiri menunjukkan bahawa ketika digerakkan dalam mod enjin pembakaran, PHEV sebenarnya lebih teruk dari segi pelepasan CO2 daripada setara petrol mereka. Ini tentu kerana mereka lebih berat.

Ini sudah tentu memberi tekanan kepada pengeluar kereta Eropah, yang kini harus mempercepat rancangan EV mereka dan membuang teknologi PHEV hanya dalam beberapa tahun yang singkat. Bagi kami, seluruh tarikan PHEV adalah dalam subsidi cukai. Untuk apa jua alasan, seluruh industri dapat melobi bukan hanya EU tetapi juga kerajaan Malaysia untuk mendapatkan harga yang terbaik untuk produk ini. Dan mengenai kereta premium, pelanggan selalu mahukan lebih banyak peralatan dan bling untuk wang mereka.

Tetapi yang sebenarnya, PHEV dan hibrid biasa nampaknya mempunyai nilai jualan semula yang jauh lebih teruk daripada rakan petrol mereka.


Previous post

Trak Pikap Hyundai Santa Cruz Dipratontonkan Untuk Pasaran AS

Next post

Volkswagen Memperluas Pengeluaran Sistem Bateri Mereka Di Jerman

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *