Anugerah / VOTY / Pameran Motor

AKIO TOYODA Dianugerahkan Tokoh Kereta Dunia 2021

Teka siapa finalis dalam anugerah World Car Person Of The Year 2021 ini?

Kami beruntung dapat bertemu dengan Akio Toyoda yang karismatik di Tokyo Motor Show 2019 dan up close and personal, dia sangat bertenaga dan sangat mudah didekati. Dalam keynotenya, dia sudah siap memberi petunjuk tentang mobiliti generasi akan datang dan Sukan Olimpik Tokyo 2021 ini akan menjadi pamerannya untuk pelbagai kenderaan mobiliti generasi baru. Malangnya, dengan wabak Covid-19 ini terdapat banyak ketidakpastian di sekitar Olimpik buat masa sekarang.

Sembilan puluh tiga wartawan antarabangsa yang terkenal di panel juri World Car Awards telah memilih AKIO TOYODA, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif, Toyota Motor Corporation, sebagai 2021 World Car PERSON of the Year.

Akio Toyoda adalah Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Toyota Motor Corporation yang berkarisma, di mana dia telah bertahun-tahun berjaya membentuk semula syarikatnya. Pada tahun 2020, di bawah kepemimpinannya, Toyota tetap menguntungkan, walaupun COVID-19, sehingga melindungi pekerjaan di seluruh dunia. Dia telah mempertahankan langkah pembangunan Toyota yang stabil untuk era Connected, Autonomous, Shared dan Electric, dan dia telah memulakan pembinaan Woven City, sebuah kota prototaip kehidupan nyata masa depan yang menarik. Walaupun aktif mengambil bahagian dalam sukan permotoran, sebagai pemandu.

Toyoda berkata, “Bagi pihak 360,000 anggota Toyota di seluruh dunia, terima kasih atas penghormatan yang luar biasa ini! Sekiranya anda tidak keberatan, saya ingin menukar penghargaan ini dari car “person” of the year, kepada car “people” of the year … kerana usaha kolektif kesemua pekerja global, peruncit dan pembekal kami telah benar-benar menjadikan Toyota apa ianya sekarang! Dan saya sendiri, CEO yang amat beruntung dan bersyukur.

Saya juga ingin mengucapkan terima kasih dan penghargaan atas sumbangan seluruh industri automotif.

Di Toyota, kami sangat beruntung kerana dapat melindung pekerjaan anggota pasukan kami semasa COVID dan meneruskan kerja kami untuk menghadapi cabaran masa depan industri kami. Sebagai sebuah syarikat, kami berdedikasi untuk menyediakan mobiliti untuk semua … tetapi kami sama-sama berkomitmen untuk mencipta cara baharu untuk menyokong kesejahteraan planet dan manusia di mana sahaja.

Waktu ini adalah yang paling sukar dalam sejarah dunia, tetapi ia juga mengingatkan kita bahawa manusia adalah yang paling penting … dan jika kami di Toyota, dapat menyumbangkan sedikit kebahagiaan dalam hidup mereka, itu akan menjadi tujuan saya buat selamanya untuk melakukan itu sahaja.

Terima kasih sekali lagi untuk anugerah ini… dan kepada rakan-rakan pencinta kereta saya, kita jumpa di trek nanti! ”

Terdapat lima finalis untuk anugerah berprestij ini yang ditubuhkan pada tahun 2018 untuk mengiktiraf dan meraikan seorang individu yang telah memberikan sumbangan penting kepada industri automotif global dalam tempoh 1 Januari hingga 31 Disember 2020. Sumbangan itu boleh memberi kesan yang besar kepada jenama atau syarikat mereka atau kemajuan keselamatan, kejuruteraan, reka bentuk atau teknikal yang ketara.

Selain pemenang, ini dia lima finalis teratas mengikut urutan abjad:

  • PRATAP BOSE, Vice-President, Global Design, Tata Motors
  • EUISUN CHUNG, Chairman, Hyundai Motor Group
  • LUC DONCKERWOLKE, Chief Creative Officer, Hyundai Motor Group
  • TOMIKO TAKEUCHI, Program Manager, MX-30, Mazda Motor Corporation

Penerima World Car Person of the Year sebelum ini ialah Carlos Tavares, Ketua Pegawai Eksekutif PSA Group (2020), mendiang Sergio Marchionne, CEO, FCA; Pengerusi, CNH Industrial; dan Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif, Ferrari (2019) dan Håkan Samuelsson, Presiden dan CEO, Volvo Car Group (2018).

Anugerah World Car Person of the Year hanyalah satu daripada enam anugerah yang diberikan setiap tahun oleh World Car Awards. Anugerah ini dirasmikan pada tahun 2003, dan dilancarkan secara rasmi pada bulan Januari 2004, untuk mencerminkan realiti pasaran global, serta mengenali, memberi penghargaan dan menginspirasi kecemerlangan, kepemimpinan dan inovasi dalam industri automotif yang kian berubah.

Previous post

Sime Darby Auto Selection Perkenal Program Lanjutan Waranti

Next post

Perodua Aruz Dilancarkan Di Singapura - RM286k

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *