Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Xiaomi Pula Nak Jual Kenderaan Elektrik

Nampak gayanya satu lagi syarikat teknologi gergasi, Xiaomi, akan memasuki perniagaan kenderaan elektrik.

Akhir tahun lalu, dikhabarkan bahawa Apple akhirnya akan bergabung dengan industri automotif melalui rakan kongsi yang sudah ada. Pada mulanya, pasangan itu dipercayai mungkin Hyundai atau Kia. Kemudian, nampak gayanya mungkin Nissan. Akhirnya, semua tak menjadi.

Xiaomi-Mi-store-2.0

Sekarang, kami mempunyai sesuatu yang jauh lebih konkrit daripada khabar angin, tetapi bukan dari Apple, ia dari Xiaomi, syarikat teknologi China. Awal hari ini, Xiaomi mengeluarkan kenyataan rasmi kepada para pemegang sahamnya bahawa syarikat itu akan memasuki perniagaan ‘Smart Electric Vehicle’.

Mengapa perkataan ‘Smart’ digunakan? Kemungkinan besar kerana model perniagaan Xiaomi berkisar dengan menggabungkan produk mereka dengan lancar. Masuk ke kedai Xiaomi fizikal dan anda akan menemui pembersih vakum robot, periuk nasi berkemampuan WiFi dan sejenisnya – semuanya direkayasa untuk berfungsi dengan baik dengan peranti Xiaomi lain.

Xiaomi-Mi-store-2-3.0

Kenderaan elektrik pintar akan menjadi pengembangan semula jadi konsep ini. Seorang bakal pelanggan telefon Xiaomi yang membeli sebuah kereta Xiaomi akan mengaktifkan beberapa ciri tambahan. Idea semacam itu cukup masuk akal di dunia Xiaomi.

Bagaimana Xiaomi akan memulakan perniagaan kereta masih tidak jelas. Yang kita tahu ialah mereka akan memulakan anak syarikat baharu dan melabur RMB10 bilion (kira-kira AS $ 1.52 bilion) sebagai permulaan. Yang lain, adalah spekulasi sahaja pada ketika ini.

Ada kemungkinan mereka menggunakan platform Geely-Foxconn untuk membuat kontrak pembuatan EV masa depan mereka, kerana ini akan mengurangkan kos permulaan membina kilang dan menjalin hubungan bekalan. Kita mesti tunggu dan lihat.

Ini siaran media Xiaomi dengan lebih maklumat.

SIARAN MEDIA

This announcement is made by Xiaomi Corporation (the “Company”, together with its subsidiaries, the “Group”) on a voluntary basis to inform the shareholders of the Company and potential investors of the latest business development of the Group.

Reference is made to the announcement of the Company dated February 21, 2021.

The board of directors of the Company has resolved to commence the smart electric vehicle business. The Company will set up a wholly-owned subsidiary to operate the smart electric vehicle business. The initial phase of investment will be RMB10 billion. Mr. Lei Jun, the Chief Executive Officer of the Group, will concurrently serve as the Chief Executive Officer of the smart electric vehicle business.

Xiaomi hopes to offer quality smart electric vehicles to let everyone in the world enjoy smart living anytime, anywhere.

Shareholders and prospective investors are advices to exercise caution when dealing in the shared and other securities of the Company.

By order of the Board

Previous post

Konsep Genesis X Adalah Kereta GT Semua Elektrik

Next post

BMW R 1250 RT Masuk Pasaran Malaysia - RM142,500

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *