Bisnes

Apple Mungkin Berpakat Dengan Hyundai Untuk Kereta Pertama Mereka

Industri automotif mendorong teknologi yang lebih kompleks dengan setiap generasi berturut-turut, tetapi nampaknya industri teknologi sangat menginginkan pasaran automotif ini. Sebuah kereta Apple mungkin mendatang, dengan desas-desus yang menunjukkan bahawa mereka mungkin akan bekerjasama dengan Hyundai dengan kenderaan buatan AS tidak lama lagi. Maklumat masih belum disebarkan kepada umum, tetapi nampaknya pembekal sedang mengusahakan sebuah kereta yang dapat ditunjukkan pada akhir tahun 2021.

Hyundai Ioniq EV

Hyundai dipetik berkata:

“Kami memahami bahawa Apple sedang berbincang dengan pelbagai pembuat kenderaan global, termasuk Hyundai Motor. Oleh kerana perbincangan itu pada tahap awal, tidak ada apa yang diputuskan lagi … Kami telah menerima permintaan kemungkinan kerjasama dari berbagai syarikat mengenai pengembangan EV memandu autonomi, tetapi tidak ada keputusan yang dibuat karena perbincangan pada tahap awal. “

Khabar angin mengenai kereta Apple mula menjadi serius pada awal 2016, ketika syarikat mula mendaftarkan domain yang berkaitan dengan kereta (apple.car, apple.cars, apple.auto). Laporan awal mengatakan sebuah kereta akan ditunjukkan antara 2019 dan 2020 paling awal, tetapi ini tentu saja tidak berlaku. Mereka meneruskan pengambilan pekerja, mengambil kakitangan dari Porsche dan Tesla.

“Bila benar-benar mahu membina kereta, tidak ada sebab untuk menganggap bahawa Apple, yang tanpa pengalaman, akan tiba-tiba lebih pandai daripada General Motors, Ford, Volkswagen, Toyota, atau Hyundai. Jadi saya rasa ini akan rugi besar, tetapi itu tidak menjadi masalah. Maksud saya, Apple mempunyai kekayaan kerana mereka tidak tahu di mana untuk meletakkan wang itu lagi. Jadi jika mereka membakar 30 atau 40 bilion dolar dalam perniagaan kereta, tidak ada siapa yang akan menyedarinya.” kata Bekas eksekutif GM dan BMW, Bob Lutz pada tahun 2015. Ingat lagi bila Microsoft dan Nokia Execs mengetawakan Apple bila pertama kali mengumumkan iPhone?

Apple bukan saja satu-satunya syarikat inovatif yang mahu memasuki industri kereta. Dyson terkenal mencampak sejumlah wang untuk projek kereta elektrik yang menarik yang akan dibina di Singapura. Mereka akhirnya membuang idea itu apabila mereka tidak dapat membuat produk itu dengan murah.

Jangan lupa, Hyundai juga sedang membina pusat EV dan pusat inovasi mereka di Singapura… Adakah Apple akhirnya akan menggunakan kemudahan ini untuk kereta mereka sendiri? Dan bagaimana Apple akan menjual dan pakej kenderaan pertama mereka? Begitu banyak soalan yang kami harap kami akan mendapat jawapan pada akhir 2021.

Previous post

Jualan Jaguar Land Rover Susut 23.6% Pada Tahun Lalu

Next post

Hyundai Elantra Dinobatkan Sebagai Kereta Terbaik Amerika Utara 2021

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *