Autonomi

Geely Xing Yue L SUV Dilengkapi Dengan Sistem 5G-AVP 1km

Ini adalah sistem meletak kenderaan sendiri yang revolusioner yang akan pertama kali digunakan Xing Yue L

Beberapa minggu yang lalu, Geely Auto pada 18 Mac 2021 mengeluarkan maklumat bahawa SUV Xing Yue ‘L’ yang akan dilancarkan tidak lama lagi akan menjadi model Geely Auto pertama yang dilengkapi dengan ciri yang disebut ‘1km 5G-AVP’, sistem perisian ‘Automated Valet Parking’ yang membolehkan pemandu SUV Xing Yue ‘L’ membiarkan kenderaannya pakir sendiri di tempat letak kereta (dengan andaian ada ruang yang tersedia) dan tidak ada kenderaan lain yang diparkir salah di kedua-dua lot sebelah yang ada.

Geely-Xing-Yue-L-SUV-cockpit-2.0

Dikuasakan oleh teknologi perisian terbaharu dari segmen ‘drone’, SUV Xing Yue dapat melakukan fitur pemanduan autonomi Tahap 4 dalam senario tertentu, kata Geely Auto. Berdasarkan teknologi 5G, 5G-AVP 1km akan membolehkan komunikasi masa nyata V2X (Vehicle-to-Everything), V ke Cloud dan V ke Mobile, yang membolehkan kenderaan mencari tempat letak kenderaan secara automatik, mengesahkan lokasi pengguna dan pick up pemilik kereta.

Menurut syarikat, sistem 5km-AVP 1km dilengkapi dengan pengawal domain super dari Texas Instruments. Ia tersedia untuk pengkomputeran dalam talian dari halangan dinamik dan statik, seperti jalan, pejalan kaki, tanda jalan dan sekatan jalan raya berdasarkan sistem penginderaan super yang terdiri daripada 24 sensor dan algoritma fusi berkelajuan tinggi / rendah untuk GPS. Secara khusus, sensor termasuk 12 radar ultrasonik, radar gelombang 5 milimeter dan 7 kamera definisi tinggi.

Geely-Xing-Yue-L-SUV-side-right-3.0

Xing Yue L akan menjadi model berasaskan CMA ketiga Geely dan kenderaan enjin pembakaran dalaman pertama yang sebahagiannya mencapai Tahap 4 dalam prestasi kecerdasan dan keselamatan.

Lebih-lebih lagi, kenderaan ini boleh digunakan untuk FOTA (firmware over-the-air) untuk seluruh domain berfungsi.

SUV Xing Yue L ini berukuran 4770mm panjang, 1895 mm lebar dan tingginya 1689 mm dengan jarak roda 2845 mm.

Geely-Xing-Yue-L-SUV-centre-console-4.0

Dari segi dalamannya, reka bentuk keseluruhannya ringkas dan atmosfer, dengan ‘tiga skrin’ yang melintasi keseluruhan konsol tengah. Reka bentuk bersepadu layar kawalan tengah dan layar hiburan co-pilot, ditambah panel instrumen LCD penuh dan roda stereng pelbagai fungsi, menghadirkan pelbagai teknologi yang diinginkan oleh generasi baru pembeli kenderaan. Kemudian setelah mereka mengambil hak milik dan ada gangguan perisian atau teknikal, mereka akan cepat mengeluh tanpa henti di media sosial.

Kami masih percaya bahawa terlalu banyak teknologi dalam kenderaan bergerak bukanlah idea yang baik kerana pelbagai sebab termasuk, rampasan kenderaan dan penculikan pemandu jarak jauh.

Previous post

Mercedes-AMG A45S 4Matic + Edition 1 Habis Dijual Dan Tidak Akan Ditambah Lagi

Next post

Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Coupé Dapat Ciri-Ciri Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *