Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Volvo XC40 T5 Twin Engine PHEV Akan Datang Ke Malaysia Tidak Lama Lagi

Kami tahu Volvo Car Malaysia memang serius untuk berkembang, tetapi ini adalah yang pertama.

Volvo Car Malaysia secara rasmi mengeluarkan teaser kedatangan Enjin Berkembar XC40 T5 yang baharu di laman facebook mereka hari ini. Menampilkan foto dari dekat lampu depan XC40 dengan kapsyen:

“Kereta yang anda percayai untuk melindungi yang anda sayangi, kini melindungi masa depan mereka. Coming soon. #VolvoRecharged #VolvoCarMalaysia”

Perkara itu sahaja tidak secara automatik bermakna enjin Kembar XC40 T5, tetapi ada beberapa bukti lain yang dapat kita temui dari catatan ini di media sosial mereka.

Pertama sekali, sudah tentu ada dalam kapsyen itu sendiri. Dengan mengatakan bahawa produk tersebut akan melindungi masa depan mereka, ini menunjukkan bahawa ini adalah produk yang mesra alam. Mungkinkah ini bermaksud XC40 Recharge elektrik sepenuhnya? Kami rasa tidak. Foto yang ditunjukkan mempunyai XC40 dengan gril hitam, yang merupakan ciri pada varian petrol, diesel dan hibrid. Versi elektrik dilengkapi dengan gril berwarna badan.

Bukti kedua. Kami klik untuk melihat siapa yang telah berkongsi pautan tersebut. Tidak mengejutkan, kebanyakan peniaga dan jurujual yang pertama kali berkongsi catatan. Sebilangan dari mereka sebenarnya telah menambahkan kapsyen mereka sendiri.

Salah satu kapsyen wakil wakil penjual dengan jelas menyatakan bahawa kereta yang dimaksudkan ialah XC40 T5 PHEV.

Ini menarik kerana ini akan menjadikan yang pertama bagi Volvo Car Malaysia.

Ini adalah kali pertama jenama premium memperkenalkan varian hibrid plug-in ke segmen crossover premium kompak. Pesaing utama mereka adalah yang berikut dalam segmen ini:

  • BMW X1, X2 – kedua-dua turbocharged petrol
  • Mercedes-Benz GLA, GLB – kedua-dua turbocharged petrol
  • Audi Q3 – turbocharged petrol
  • Lexus UX – naturally-aspirated petrol
  • Jaguar E-Pace – turbocharged petrol
  • Land Rover Evoque – turbocharged petrol

Satu lagi perkara yang dimiliki Volvo Car adalah pemasangan tempatan. Sejak mereka melancarkan XC40 pada akhir 2018, mereka mengatakan mereka akan menggunakan CKD all the way.

BILA? “Tidak lama lagi” adalah jawapan terbaik yang dapat kita dapatkan sekarang. Itu mungkin bermaksud dalam sehari-dua atau mungkin dalam beberapa bulan. Kami sudah melihat pelbagai perkara berlaku dengan syarikat kereta dan elektrik di Malaysia. Apa pun, peniaga Volvo bersedia untuk mendaftarkan pembeli yang berminat.

Beberapa soalan terakhir adalah mengenai spesifikasi dan harga. Berdasarkan sejarah Volvo Car Malaysia, kita dapat menganggap bahawa varian PHEV akan menjadi lebih mewah. Kami pergi ke konfigurasi Volvo Car UK dan bermain-main dengan beberapa pilihan. Model PHEV dapat dikonfigurasi sebagai Inscription atau trim R-Design.

Dulu, semua model PHEV Volvo datang dengan trim Inscription. Namun, ada kemungkinan mereka berpegang pada penampilan R-Design untuk XC40. Ini dapat mempermudah inventori, kerana model petrol turbocharged semasa sudah dilengkapi dengan kit R-Design. Mempunyai set rim dan bumper dan potongan yang sama untuk semua XC40 di Malaysia akan menjadikan segalanya lebih mudah di bahagian after-sales.

Sebab lain mereka berpegang pada R-Design mungkin kerana XC40 disasarkan pada pasaran yang lebih muda. Penampilan yang lebih atletik lebih sesuai dari segi itu.

Akhir sekali, harganya. Model petrol semasa dilancarkan pada harga RM255,888. Di Thailand, model PHEV ini berharga RM280,000, itulah versi petrol T4 mereka ketika dilancarkan. Sekiranya Volvo Car Malaysia akan meletakkan varian PHEV sebagai pengganti langsung, kemungkinan mereka akan mengekalkan harganya di bawah RM260,000.

Perlu diingatkan bahawa T5 Twin Engine kehilangan pacuan semua roda dan menggunakan motor petrol turbocharged 3-silinder 1.5 liter yang lebih kecil. Ia juga menggunakan kotak gear DCT 7-kelajuan dan bukannya automatik konvensional 8-kelajuan. Jumlah output kuasa sistem mengagumkan dengan 258hp dan tork 425Nm, tetapi adakah ia cukup untuk menaikan harga dengan banyak? Kita tunggu dan lihat.

Previous post

Mitsuoka Rock Star Beri Penghormatan Kepada Corvette C2

Next post

Isuzu D-Max Berjaya Kembali Ke Kedudukan Penjualan Teratasnya Di Thailand

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *