Servis / Modifikasi

Toyota Yaris GR Dapat Widebody Dari Hugo Silva

Hugo Silva Designs telah menghasilkan satu lagi penampilan yang hebat.

Ini satu lagi reka bentuk yang luar biasa dari Hugo Silva yang menarik perhatian kita dengan versi Pikes Peak spec Audi R8, Ford Bronco yang hebat dan Autozam AZ-1 yang direka semula yang sebenarnya produk Mazda.

Pada Januari tahun lalu (2020), Toyota mempersembahkan kepada dunia di Tokyo Auto Salon model homologation hot hatch yang dilahirkan untuk memenangi FIA World Rally Championship (WRC). Ia mengejutkan media permotoran dan pencinta hot hatch bahawa kereta ini dikuasakan oleh enjin 1.6-liter in-line 3-cylinder direct-injection turbo(G16E-GTS).

Toyota Yaris GR_Hugo Silva_2021_wheels

Enjin

Enjin 1,618cc padat ini mempunyai 272PS siap untuk pemandu dan tork 370Nm besar yang menggerakkan hatch kompak ini dengan berat hanya 1,280kg. Dengan menggunakan kotak gear manual 6-kelajuan iMT dan sistem pacuan 4-roda GR-FOUR, Toyota kecil ini dikembangkan untuk memenangi perlumbaan rali dan tarmac di seluruh dunia.

Toyota Yaris GR_Hugo Silva_rear hatch

Pengeluaran

Pengeluarannya hanya di satu lokasi, di barisan pengeluaran khusus di Motomachi Plant Toyota, yang mempunyai catatan prestasi panjang pembuatan kereta sport, dan pemasangannya akan dilakukan oleh anggota pasukan takumi (master craftsperson). Dengan kata lain, pekerja kilang automotif terbaik di dunia.

Sejak dilancarkan setahun yang lalu, Toyota Yaris GR kecil ini menjadi yang paling banyak ditulis dan dibincangkan mengenai hot hatch silinder 3 di seluruh dunia dan di mana sahaja ia dilancarkan, penjualan sudah melebihi jangkaan.

Toyota Yaris GR_Hugo Silva_front nose

Jualan

Tiba di Malaysia hanya pada 18 Disember tahun lalu dengan harga jualan RM299,000 (tanpa cukai jalan dan insurans) 200 unit yang diperuntukkan untuk negara kita dengan cepat dijual kepada pengumpul dan peminat kereta hanya dalam beberapa minggu. 25,000 unit yang tersedia hanya untuk seluruh dunia bermaksud roket poket 3 silinder kecil ini tidak lama lagi akan menjadi collector item.

Toyota Yaris GR_Hugo Silva_top view

Malapetaka

Tidak lama selepas pelancarannya, seorang pemilik YR Garis dari Jepun mengalami kecelakaan dan Yaris GRnya diklasifikasikan write-off setelah memandu kereta it sejauh hanya 1.048 kilometer.

Daya Tarikan

Sekarang, kita melihat pereka terkenal mengambil penampilan Yaris GR yang sudah agresif dan memberikan penampilan yang luas seperti yang kita rasa, Toyota Motor harus menyesuaikan diri untuk facelift pocket rocket ini.

Ya, hanya 25,000 unit akan dibina, tetapi dengan kejayaan globalnya, Toyota harus berusaha untuk menghasilkan satu lagi larian, versi badan besar ini untuk pelanggan yang menunggu di seluruh dunia. Kami pasti akan ada lebih dari 25,000 pembeli di seluruh dunia yang bersedia untuk membeli versi ini. Di Malaysia walaupun dengan harga RM330,000 atau lebih (tanpa cukai jalan dan insurans) akan ada pembeli untuk versi wide-body ini.

Harap-harap mereka akan menambahkan bilangan unit yang dihasilkan.

Previous post

Volvo Cars Terima Penilaian Sustainability Performance Tertinggi

Next post

KIA Motors Ada Jaminan Kilang 7 Tahun Untuk Pemilik Global

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *