Bisnes

Ketua Pegawai Eksekutif Lotus Phil Popham Mengundurkan Diri Selepas 2 Tahun Dengan Geely

Phil Popham meninggalkan jawatannya sebagai CEO, Matt Windle dari Bahagian Kejuruteraan Lotus Cars masuk sebagai Pengarah Urusan.

Pada bulan September 2017, Geely membeli 51% saham Lotus Cars dan pertukaran terus dilakukan. Jean-Marc Gales, yang bertugas sebagai Ketua Pegawai Eksekutif syarikat Britain itu mengundurkan diri pada bulan Jun 2018 untuk memberi laluan kepada Phil Popham. Hari ini, Phil Popham menyerahkan kedudukanya kepada Matt Windle, ketua Bahagian Kejuruteraan Lotus Cars.

Lotus Dibawah Phil Popham

Popham mungkin hanya berkhidmat untuk syarikat itu sebagai CEOnya selama lebih dari 2 tahun sahaja, ianya adalah 2 tahun yang penting dan mencabar. Dia bukan saja membantu peralihan syarikat untuk menyesuaikan diri dengan keperawatan Geely, tetapi dia juga menerapkan perubahan dan strategi besar. Di bawah kepimpinannya, Lotus membuka kemudahan pemasangan baharu dan menaik taraf hartanah yang ada. Mereka juga melancarkan Evija dan menerapkan strategi Vision80 syarikat untuk melihatnya hingga dekad ke-8 keberadaannya. Dia meninggalkan Lotus untuk meneruskan projek peribadinya.

Lotus Phil Popham CEO

Kepimpinan Baharu

Anehnya, pengganti Phil Popham bukan bergelar CEO, tetapi Pengarah Urusan. Mungkin ini hanya teknikal, memandangkan Phil Popham secara rasmi meninggalkan Lotus pada April 2021 – tidak boleh mempunyai dua orang dengan jawatan yang sama. Matt Windle bermula di Lotus pada tahun 1998, tidak lama selepas pemerolehannya oleh Proton. Dia meninggalkan syarikat itu untuk meneruskan pekerjaan di jenama lain seperti Volvo, Caterham dan Tesla sebelum kembali pada tahun 2017.

Walaupun kerjaya Phil Popham melihatnya melalui peranan kepimpinan Operasi, Penjualan dan Pemasaran, resume Matt Windle menunjukkan bahawa dia lebih berminat pada aspek teknikal. Sebelum memegang peranan kepimpinan, dia bertugas di jabatan kejuruteraan Lotus dan perundingan Kejuruteraan Lotus.

Lotus New MD Matt Windle

Cabaran terbesarnya adalah pelancaran dan pemenuhan pesanan Lotus Evija serta kereta sport Project 131 yang akan datang, yang akan menggantikan model Lotus lama seperti Elise, Exige dan Evora.

Di bawah, siaran media Lotus dengan lebih banyak maklumat.

SIARAN MEDIA

Following the news today that Phil Popham is to step down from his position at Lotus, the company confirms that Matt Windle, Executive Director, Engineering, is the newly appointed Managing Director, Lotus Cars.

The first two projects that Lotus Cars will see through to completion under Matt Windle will be the Evija electric hypercar and the all-new, yet to be named, Type 131 sports car.  Both will be built from new factories at a comprehensively revitalised Hethel UK headquarters, and both are programmes Matt knows intimately from his tenure at the head of the Engineering function.  Look out for news on both these vehicles and more in 2021.

New leadership appointments for the Engineering department and consultancy at Lotus will be the subject of a future announcement.


Previous post

Stellantis Akan Mempunyai 39 Kenderaan Elektrik Menjelang 2021

Next post

Toyota Fortuner 2021 Dilancarkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *