Bisnes

Perodua Berjaya Mengatasi Sasaran Jualan 2020 Dengan Lebih Daripada 10 Ribu Unit

2020 adalah tahun yang amat mencabar bagi pembuat-pembuat kenderaan, tetapi dengan potongan harga dan pengecualian SST pasti membantu meningkatkan jualan. Ini berbeza di antara pembuat-pembuat kereta dan sekarang kita tahu satu jenama yang pasti mendapat faedah ialah Perodua. Syarikat itu pada awalnya meramalkan mereka akan menjual 210,000 unit pada tahun 2020. Namun, sekarang mereka melaporkan bahawa jumlah kereta yang didaftarkan setakat akhir tahun 2020 ialah 220,154!

Itu adalah 10,154 unit lebih tinggi dari ramalan awal mereka. Pencapaian luar biasa bila beberapa faktor lain diambil kira. Pertama, mereka hanya melancarkan facelift dan kemas kini tahun 2020, tanpa perubahan model penuh atau model baharu yang diperkenalkan. Facelift untuk sedan segmen A yang berpatutan dan popular, Bezza, sementara kemas kini untuk kereta serba guna terbaik mereka, Myvi.

Faktor lain yang menjadikan pencapaian ini lebih luar biasa adalah hakikat bahawa Perodua harus terus membuka barisan pengeluaran dengan semua batasan yang dikenakan oleh S.O.P baharu semasa tempoh pelbagai tahap PKP. Mereka secara langsung menghentikan pengeluaran antara bulan Mac dan Mei juga.

Perodua akan memaklumkan kami dengan sasaran jualan 2021 mereka di kemudian hari. Pengumuman penuh hari ini mereka di bawah.

KENYATAAN MEDIA

KENYATAAN MEDIA

“Kami mengucapkan terima kasih kepada semua rakyat Malaysia kerana memilih Perodua dan kepada pihak kerajaan kerana melanjutkan tempoh pengecualian cukai jualan di bawah program PENJANA bagi mengekalkan momentum jualan industri automotif,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua Dato’ Zainal Abidin Ahmad.

Beliau menambah bahawa Perodua berjaya mengeluarkan 220,968 kenderaan pada 2020 walaupun pengeluaran dihentikan antara Mac dan Mei 2020 akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Sungguhpun demikian, pengecualian cukai jualan yang diperkenalkan pada Jun 2020 berjaya menarik minat pembeli kenderaan. Permintaan ini dapat melangsungkan pengeluar kenderaan serta ekosistem automotif tempatan.

“Perodua juga mencapai detik satu juta Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) pada November 2020 – tepat dua tahun selepas mencapai detik setengah juta – lalu mengukuhkan kedudukan kami sebagai pengeluar EEV terbesar di Malaysia dari segi jumlah,” kata Dato’ Zainal.

Dato’ Zainal berkata bahawa pencapaian jualan yang lebih baik daripada dijangkakan, memberi kesan positif secara langsung kepada ekosistem automotif Malaysia dengan membantu para pembekal dan pengedar menghadapi cabaran pada 2020.

“Kami menjangkakan tahun yang lebih baik kerana terdapat petunjuk positif bahawa pandemik COVID-19 akan dapat diatasi dengan vaksin yang baru dikeluarkan. Kami akan mengumumkan sasaran 2021 kami pada masa yang terdekat,” ujar beliau.

Dato’ Zainal berkata bahawa buat masa ini, Perodua akan terus memenuhi tempahan yang sedia ada dan berusaha ke arah jumlah jualan yang lebih tinggi pada 2021.

“Kami mengucapkan Selamat Tahun Baru 2021 kepada semua rakyat Malaysia. Perodua akan terus menambah baik semua aspek operasi kami bagi memenuhi serta mengatasi semua keperluan dan kehendak mobiliti anda, termasuk menambah baik kecekapan bahan api melalui teknologi canggih yang akan kekal mampu milik,” kata Dato’ Zainal.

Previous post

Lamborghini Lantik Pengedar Baharu di Malaysia

Next post

Scania Ada Pengarah Urusan Southeast Asia Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *