Gaya Hidup

Bidaan Untuk Nombor Pendaftaran Kelantan DDV 1 Ialah RM250,000

Mungkin pengeluar sanitizer, sarung tangan, PPE dan pengilang farmasi semuanya berasal dari Kelantan?

Jabatan Pengangkutan Jalan Kelantan (JPJ Kelantan) mengumumkan bahawa mereka telah menerima tawaran untuk siri plat nombor DDV yang berjumlah sehingga RM1.98 juta melalui sistem JPJ eBid. Ini adalah jumlah wang yang terkumpul yang agak lumayan memandangkan keadaan ekonomi negara sekarang.

Telah terungkap bahawa sepanjang proses penawaran yang dibuka hanya selama 5 hari dari 17 September, jumlah nombor DDV telah melebihi anggaran awal sebanyak RM1.5 juta. Sebagai tambahan, plat nombor ini kini memegang rekod koleksi tertinggi untuk siri plat nombor sejak sistem eBid JPJ diperkenalkan di negeri itu.

Menurut pengarah JPJ Kelantan, Hanif Yusabra Yusuf, tawaran tertinggi untuk plat siri DDV ialah DDV 1. Dengan 11 pembida menawar harga tinggi sehingga yang mengejutkan iaitu RM250,000 yang kebetulan merupakan harga bida tertinggi untuk sebarang nombor baru di bawah JPJeBid di seluruh negara tahun ini.

Tawaran tertinggi kedua adalah untuk DDV 8 dengan RM61,000, diikuti dengan DDV 9 yang hanya RM1,000 di belakang. Plat lain yang tidak masuk akal adalah DDV 5 (RM58,888), DDV 2 (RM50,000), DDV 3 (RM47,000), DDV 6 (RM45,000), DDV 7 (RM41,000), DDV 11 (RM33 , 000), dan DDV 111 (RM33,000).

Sebanyak 263,631 pendaftaran diterima JPJ eBid untuk plat ini pada tarikh tutup siri ini. Daripada 263,631 pembida yang berdaftar hanya 1,909 yang mengambil bahagian dan hanya 963 pembida yang berjaya.

Bagi mereka yang tidak biasa dengan proses eBid JPJ baharu ini untuk membida calon plat, pada dasarnya ia adalah platform pembidaan yang dikendalikan oleh kerajaan dalam talian untuk siri nombor plat Malaysia yang terpilih. Perkara utama yang perlu diketahui mengenai proses pembidaan ialah terdapat harga minimum yang ditetapkan dan kenaikan tawaran minimum untuk nombor plat yang ditentukan. Plat satu digit mempunyai bida permulaan minimum RM20,000, diikuti dengan tawaran minimum RM3,000 pada plat dua digit, sementara tiga digit dan empat digit plat masing-masing mempunyai tawaran minimum RM800 dan RM300. Pembida yang menang akan mempunyai 12 bulan dari tarikh surat tawaran dikeluarkan oleh JPJ untuk mendaftarkan plat mereka pada kenderaan.

Sebarang nombor pendaftaran yang tidak dijual melalui proses JPJ eBid akan ditawarkan kepada orang ramai untuk dibeli dengan harga minimum. Berita baik kepada mereka yang menganggap nombor plat sebagai nombor pengenalan kenderaan bersiri dan bukan sebagai objek megah diri.

Bagi mereka yang berminat untuk membida beberapa nombor yang diingini, ID MySikap diperlukan dan boleh didapati dari cawangan JPJ tempatan atau pejabat negeri sebelum membuat sebarang tawaran.

Walau apa pun, anda harus tahu, sebenarnya, sesiapa saja yang beralamat di mana-mana saja di Malaysia boleh membida untuk siri pendaftaran mana-mana negeri.

Ini bermakna jika anda nampak kereta dengan plat nombor DDV1 (sebagai contoh) tidak bererti kereta itu dari negeri Kelantan kerana kereta baharu yang berdaftar di Wilayah Persekutuan (sebagai contoh) boleh membeli numbor dari mana-mana negeri yang ditawarkan eBid.

Ianya tidak lagi bermakana nombor kereta menentukan dari negeri mana kereta itu datang. Sekarang, nombor pendaftaran kereta di Malaysia sudah cacamarba.

Ini adalah kerana nombor pendaftaran kereta sudah menjadi bisnes untuk JPJ. Ianya sekarang adalah sumber pendapatan yang amat lumayan.


Previous post

MINI Malaysia Lancar 2 Varian Baharu Countryman Sports

Next post

Polestar Precept Diberi Lampu Hijau Untuk Produksi!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *