Berita Auto

Land Rover Defender Dilancarkan Di Singapura

Kami tertanya-tanya bila agaknya Defender baharu ini akan dilancarkan di Malaysia.

Pada Jumaat 7 Ogos, penjaga jenama Land Rover di Singapura, Wearnes, melancarkan Land Rover Defender yang baharu.

Harga dari SG $ 313,999, harganya lebih mahal daripada New Evoque, Velar dan Discovery Sport yang baharu di Singapura.

Land Rover Defender 2020 Specifications

Harga Defender klasik asli adalah yang terendah dari rangkaian produk Land Rover sepanjang ketersediaannya dan sekarang pada tahun 2020 ia hampir dengan harga Discovery dan Range Rover Sport.

Land Rover prices in Singapore

Jadi, kenapa Defender 2020 baharu ini dilancarkan di Singapura (di mana ia akan ada sebilangan kecil pembeli) sebelum Malaysia? Juga, harapkan harga jualan Defender teknologi tinggi baharu ini akan menjadi mahal dan menarik.

Defender serba baharu ini dibina untuk pengembara di dalam hati anda dan berminda yang ingin tahu, bagi mereka yang mengetahui nilai komuniti dan berusaha untuk membuat perubahan.

Walaupun tampil dengan rekaan lebih moden, SUV berbentuk kotak ini masih mengekalkan elemen-elemen yang menjadi trademark Defender sejak turun temurun seperti lampu hadapan berbentuk bulat, tingkap ‘skylight’ pada bumbung, serta tailgate engsel menegak lengkap dengan tayar gantian bersaiz penuh.

Land Rover Defender 2020

Masuk ke dalam, Defender baharu menampilkan rekaan yang ringkas dengan penekanan pada aspek praktikaliti. Tombol gear diletakkan pada papan pemuka bagi memberi ruang kepada tempat duduk hadapan ketiga seperti yang terdapat pada model-model terdahulu.

Land Rover Defender 2020

Hasilnya, Defender 110 menawarkan enam hingga tujuh (5+2) tempat duduk dengan tiga barisan tempat duduk manakala Defender 90 pula boleh memuatkan sehingga enam penumpang dengan dua barisan tempat duduk.

Land Rover Defender 2020

Defender dibina di atas platform aluminium D7x yang dikatakan paling tegar pernah dihasilkan oleh Land Rover. Ini memberikannya ruang lega tanah sebesar 291 mm, manakala sudut ‘approach’, ‘breakover’ dan ‘departure’ masing-masing adalah 38, 28 dan 40 darjah. Ia juga mampu meredah air dengan kedalaman maksimum 900 mm.

Land Rover Defender 2020

Bagi enjin pula, Defender bakal ditawarkan dengan pilihan enjin diesel dan petrol seperti berikut:

  • 2.0L D240 AWD Auto (0-100 km/j dalam 9.1 saat, 188 km/j maksimum) 237bhp
  • 2.0L D200 AWD Auto (0-100 km/j dalam 10.3 saat, 175 km/j maksimum) 197bhp
  • 2.0L P300 AWD Auto (0-100 km/j dalam 8.1 saat, 191 km/j maksimum)
  • 3.0L P400 Mild Hybrid AWD Auto (0-100 km/j dalam 6.1 saat, 208 km/j maksimum)
Land Rover Defender 2020

Semua enjin dipadankan dengan transmisi automatik lapan kelajuan yang menyalurkan kuasa ke roda menerusi sistem pacuan semua roda AWD yang mempunyai ‘transfer case’ dua kelajuan (high range dan low range). Turut disertakan adalah sistem Terrain Response 2 dengan pelbagai mod pemanduan termasuk fungsi Auto di mana Defender akan mengesan jenis permukaan dengan sendiri seterusnya mengaktifkan mod yang sesuai.

Land Rover Defender 2020

Selain itu, teknologi ClearSight Ground View membolehkan pemandu melihat kawasan yang terlindung oleh bonet di bahagian bawah hadapan kenderaan menerusi skrin di dalam kabin.

Land Rover Defender 2020

Seperti sebelum ini, Defender ditawarkan dalam pelbagai spesifikasi termasuk standard, First Edition, X, S, SE dan HSE, dengan empat pilihan pakej aksesori iaitu Explorer, Adventure, Country dan Urban.

Land Rover Defender 2020
Previous post

Sportback Dan Sedan Audi S3 Baharu Dibina Untuk Menyaingi AMG A35

Next post

Kejuaran Toyota GR Velocity Esports Kembali Untuk Musim ke-3

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *