Berita Auto

Mazda Sedang Selidik Biofuel Karbon-Neutral Dari Alga

Biofuels dari pertumbuhan alga mikro. Itulah hala tuju penyelidikan Mazda akan ambil dalam masa yang terdekat ini. Alasan mereka mudah: bahan api cecair akan kekal dominan di seluruh dunia sekurang-kurangnya sehingga 2040, walaupun dengan semua sasaran elektrifikasi dipenuhi.

Mazda Skyactiv-X wins the Paul Pietsch Award 2020

Dengan biofuel alga, hanya CO2 yang dilepaskan ke atmosfera semasa pembakaran. Dan ini adalah CO2 yang banyak dipindahkan oleh alga melalui fotosintesis untuk kesan ‘neutral karbon’ yang lebih banyak.

Strategi Mazda untuk ‘Lestari Zoom-Zoom 2030’ adalah sangat berbeza daripada kebanyakan saingannya. Mereka tidak akan bertumpu ke arah bateri-elektrik. Hanya lewat tahun lepas mereka mengumumkan kenderaan elektrik pertama mereka, MX-30. Dan itu tidak mempunyai jarak sejauh pesaingnya, tetapi ia pasti mencukupi. Kuasa hidrogen juga nampaknya tidak lagi dikejar mereka, walaupun mereka menunjukkan beberapa kemajuan dengan enjin rotary hydrogen Renesis mereka.

Sebaliknya, mereka telah menumpu untuk meningkatkan kecekapan enjin dan bahan api yang sedia ada. Enjin Skyactiv-X mereka adalah satu contoh hebat berkenaan ini.

Previous post

Hyundai Membina Pusat Inovasi Mobiliti Di Singapura

Next post

GoCar Tawar Kereta Sewa Serendah RM30 Sehari Untuk Peniaga PKS

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *