Berita Auto

Mazda Akan Melancarkan SKYACTIV-X

Mazda Motor Corporation baru-baru ini mengumumkan “Zoom-Zoom 2030,” sebuah visi jangka panjang baharu untuk pembangunan teknologi yang menjurus pada tahun 2030. Sebagai sebahagian daripada teknologi baru untuk mencapai visi ini, syarikat itu mendedahkan rancangan untuk memperkenalkan  – enjin generasi seterusnya yang dipanggil SKYACTIV-X pada 2019. SKYACTIV-X akan menjadi enjin petrol komersial pertama di dunia untuk menggunakan compression ignition.

Di bawah “Sustainable Zoom-Zoom” yang asal yang diumumkan pada tahun 2007, syarikat itu telah berusaha untuk menawarkan keseronokan memandu dan prestasi alam sekitar dan keselamatan yang cemerlang. Memandangkan perubahan pesat yang berlaku dalam industri automotif, visi baru ini mengambil perspektif jangka panjang dan menetapkan bagaimana Mazda akan menggunakan keseronokan memandu, daya tarikan kereta, untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh manusia, bumi dan masyarakat .

SKYACTIV-X adalah enjin petrol komersial pertama di dunia untuk menggunakan compression ignition, di mana campuran bahan bakar udara menyala secara spontan apabila dimampatkan oleh omboh.

Kaedah pembakaran  proprietary yang dipanggil Spark Controlled Compression Ignition mengatasi dua isu yang menghalang pengkomersialan enjin petrol compression ignition: memaksimumkan zon di mana compression ignition adalah mungkin dan mencapai peralihan lancar antara compression ignition  dan spark ignition.

Enjin pembakaran proprietary baharu ini menggabungkan kelebihan enjin petrol dan diesel untuk mencapai prestasi kuasa dan pecutan yang luar biasa.

 

Compression ignition dan supercharger dipasang untuk meningkatkan ekonomi bahan bakar dan memberikan respons enjin yang belum pernah terjadi sebelum ini dan meningkatkan tork 10 – 30 peratus berbanding enjin petrol SKYACTIV-G masa kini.

Compression ignition menjadikan pembakaran super lean burn4 yang boleh meningkatkan kecekapan enjin sehingga 20-30 peratus berbanding SKYACTIV-G semasa dan dari 35 – 45 peratus berbanding enjin petrol Mazda 2008 dengan anjakan yang sama. SKYACTIV-X sama dengan atau melebihi enjin diesel SKYACTIV-D terkini dalam kecekapan bahan bakar.

Dengan kecekapan yang tinggi merentasi pelbagai jenis rpms dan beban enjin, enjin ini membolehkan lebih banyak latitud dalam pemilihan nisbah gear, yang menyediakan kedua-dua ekonomi bahan bakar unggul dan prestasi memandu.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Mazda berharap dapat membantu mewujudkan masa depan di mana manusia, bumi dan masyarakat boleh menjadi satu dengan kereta, untuk memperkaya kehidupan orang melalui pengalaman pemilikan kereta yang meraikan pemanduan, dan menjadi jenama yang mana pelanggan merasa hubungan emosi yang kuat.

Previous post

Shell Advance Mulai Program Latihan Masterclass Untuk Mekanik Motosikal Tempatan

Next post

Naza Premira memperkenalkan Piaggio Medley S 150 ABS

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *