Berita Auto

Kehilangan MPV Kompak

Yang dulu penjual terbaik, MPV padat telah hilang dari landskap kami. 

Ingat lagi kepada populariti segala jenis Kenderaan Multi-Purpose (MPV) atau pembawa orang dari lewat 1980-an hingga 1990-an? Pada tahun 1980-an ketika ia pertama kali tiba ianya adalah impian kebanyakan keluarga untuk memiliki satu dan selama 10-15 tahun kemudian, ianya adalah kenderaan yang mesti ada bagi mana-mana keluarga, besar atau kecil. Ruang yang luas (berbanding dengan sedan), penglihatan serba baik dan terletak di atas platform kereta (model terdahulu), ia mempunyai pengendalian yang baik.

2012 Toyota Wish

Jadi apa yang sudah jadi dengan Honda Freed, Toyota Wish, Honda Stream, Volkswagen Touran dan Mazda Biante di Malaysia?

BHPetrol RON95 Euro 4M

Nampak gayanya hari ini di Malaysia hanya Nissan Serena sahaja yang masih mengembirakan keluarga dengan pilihan MPV padat tunggal di Malaysia (ya Proton Exora masih dijual tetapi ini adalah produk berusia lebih 10 tahun). Toyota Wish adalah penjual terpakai import terbaik bersama dengan model awal Honda Stream pada akhir 1990-an hingga 2015 atau lebih untuk beberapa tahun dan sehingga hari ini anda boleh melihat keluarga serta orang dewasa yang menyukainya.

2000 Honda Stream

4 tahun yang lalu, UMW Toyota memperkenalkan MPV kompak Sienta pada bulan Ogos 2016 dengan harga yang baik, dijual dengan baik, mempunyai enjin dan gearbox yang boleh dipercayai walaupun ada beberapa pengguna yang tidak berapa minat dalam reka bentuknya. Kemudian pada tahun 2019 Sienta telah dibersarakan kerana jualan perlahan walaupun banyak pemiliknya menyukai ruang utiliti, pintu gelongsor berkuasa, tempat duduk yang selesa untuk 7 dan pemanduan bandar yang mudah dan dinamik .

Ford S-Max

Kemudian dari tahun 2010 dan kemudian MPV bersaiz sederhana merasakan penjualan yang menurun. Ford S-Max, Volkswagen Sharan, Grand Tourer Siri 2 BMW dan Citroen Picasso tiba dengan ciri-ciri hebat, kit keselamatan, tempat duduk dan ruang yang inovatif tetapi rakyat Malaysia tidak begitu berminat kerana harga jualan jenama tersebut lebih tinggi daripada Toyota Alphard atau Vellfire MPV mewah dari Jepun. Rakyat Malaysia yang tidak ada bajet melihat kepada jenama baru Hyundai Starex yang mempunyai muncung berani dan tempat duduk untuk seluruh keluarga dan lebij lagi.

Mazda Biante

Kemudian dari 2012-2013, trend mulai berubah dan pengguna mahukan crossover dan SUV dengan 7 kerusi dan tunggangan tinggi walaupun mempunyai sedikit ruang dalam kabin untuk ahli keluarga.

Ketika keluarga beralih ke arah memiliki SUV 7 tempat duduk, permintaan untuk MPV padat telah berkurangan. Jadi, Peugeot 5008, Nissan X-Trail, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Mazda CX-9 dan sekarang CX-8 memulakan trend jualan yang kukuh. Kemudian datang Perodua Aruz dan Toyota RUSH, kedua-dua Crossovers padat 7 tempat duduk masuk pasaran Malaysia dengan jualan tinggi yang mengkagumkan.

Nissan Serena

Walau bagaimanapun, hanya beberapa minggu sahaja dengan Crossovers kompak itu sudah cukup untuk pemilik dengan keluarga besar menyedari bahawa Crossover atau SUV Kompak 7 tempat duduk tidak menawarkan ruang atau keselesaan seperti MPV. Tetapi sudah terlambat. Kenderaan sudah dibeli, dokumen pinjaman ditandatangani dan mereka terpaksa hidup dengan pembelian mereka untuk 5-7 tahun akan datang. Tidak semuanya negatif, Crossover kelihatan lebih licik atau SUV yang kelihatan lebih menarik berbanding MPV padat.

Nissan Serena

Kami meramalkan bahawa dalam masa 7-8 tahun akan datang, MPV padat akan membuat kemunculan semula dan rakyat Malaysia sekali lagi akan menyedari faedah mesra keluarganya.

2020 Honda Freed

Jenama Jepun masih mempunyai banyak MPV padat (seperti Honda Freed 2020 ini) dalam barisan mereka dan mereka menawarkan ruang dalaman dan pemanduan hebat dan kami menunggu ketibaan mereka nanti.

Previous post

Pandu Uji - BMW 330i M Sport (G20)

Next post

Qatar MotoGP ™ Dibatalkan Kerana COVID 19

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *