Berita Auto

Nissan Almera Disasarkan Untuk Dilancarkan Di Malaysia Pada Tahun 2020

Patutkah Proton dan Perodua bimbang?

Pada bulan November tahun lepas, Thailand adalah negara pertama di Asia dan Oceania untuk melancarkan Nissan Almera baharu, dengan enjin turbo 1.0 liter. Ya, Nissan telah memutuskan untuk meredupkan enjin sedan keluarga jualan terbaik di ASEAN dan ini akan dialu-alukan kerana cukai jalan tahunannya akan rendah dan penggunaan bahan api akan menguntungkan.

Posisi ETCM

Malaysian Nissan brand guardian, Edaran Tan Chong Malaysia (ETCM) has not indicated when this new Almera will be launched and with the current selling Almera sales slowing down, they need a ‘bread and butter’ model like this latest Almera to boost their showroom traffic.

Pengawal jenama Nissan Malaysia, Edaran Tan Chong Malaysia (ETCM) tidak menyatakan apabila Almera baharu ini akan dilancarkan dan penjualan Almera semasa menurun, mereka memerlukan model ‘bread & butter’ seperti Almera terkini untuk meningkatkan trafik bilik pameran mereka .

Nissan Almera 2020_1.0L Turbocharged engine
Nissan Almera semua baharu membuat debut Asia di Thailand

Bawah Hud

Rekaan semula sepenuhnya ini oleh Nissan Almera diposisikan untuk memberikan pengguna tahap keutuhan dan ciri keselamatan baharu. Enjin turbo 1.0 liter yang baharu, Almera, HRA0, memberikan kuasa yang lebih besar dan kecekapan bahan api yang lebih baik, dengan output maksimum kuasa 100 PS, torsi 152 Nm dan anggaran penggunaan bahan api sebanyak 23.3 kilometer seliter. Ini menghasilkan pecutan yang lebih baik dan output kuasa yang lebih baik daripada generasi sebelumnya Almera.

Nissan Almera 2020_rear

Reka Bentuk Luaran

Almera baharu menggabungkan reka bentuk yang anggun, selesa dan luas yang memberikan kesan pertama yang kekal di mana pemandu boleh berbangga, bersama dengan teknologi pintar yang memenuhi keperluan pelanggan bernilai Nissan, terutama keluarga muda dan anak milenium.

Reka bentuk baharu mempunyai dimensi luar yang lebih rendah, lebih luas dan lebih panjang menggunakan bahasa reka bentuk Geometri Emosi Nissan semasa mengekalkan ruang dalaman Almera yang luas. Unsur-unsur utama bahasa reka bentuk Geometri Emosional di Almera baharu termasuk gril V-gerak, lampu depan berbentuk bumerang dan lampu ekor, tiang-tiang C kick-up, dan bumbung terapung.

Nissan Almera 2020_cabin

Reka Bentuk Kabin

Bahagian dalam Almera baharu juga telah direka semula sepenuhnya untuk menampung panel instrumen baru, skrin infotainment, stereng dan tempat duduk. Kabin penumpang yang bergaya ini mempunyai reka bentuk yang berkualiti tinggi dan ketukangan teladan dengan kepala dan kaki tangan untuk mengekalkan reputasi untuk kehebatan terbaik.

Nissan Almera 2020_headlamp

Keselamatan

Satu lagi tempat di mana Almera serba baharu menonjol adalah teknologi Mobil Pintar Nissan yang menyediakan pemantauan dan intervensi keselamatan depan, tepi dan belakang. Teknologi yang menarik ini merupakan komponen utama visi Nissan mengenai bagaimana kenderaan dipandu, dikuasai dan diintegrasikan ke dalam masyarakat.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Teknologi adalah keutamaan dalam Almera. Inovasi keselamatan terbaik dalam kelas termasuk Amaran Kemalangan Hadapan Pintar, Brek Kecemasan Pintar, Amaran Titik Buta dan Amaran Lintasan Trafik Belakang. Dengan empat kamera di depan, belakang dan sisi kenderaan, Almera baru menawarkan Monitor Keliling Pintar dan Pengesan Objek Bergerak.

Nissan Almera 2020_rear lamp
All-new Nissan Almera makes Asian debut in Thailand

Hiburan

Sistem multi-infotainment NissanConnect dengan Audio Paparan Warna sentuhan 8-inci (AIVI) juga memastikan para pelanggan di hadapan dengan membawa infotainment, navigasi, sekuriti, keselamatan dan lagi, di bawah satu platform, dengan sambungan lancar melalui telefon pintar.

Nissan Almera 2020_infotainment

Warna

Kereta serba baharu ini ditawarkan dalam enam warna dinamik: Radiant Red, Monarch Orange, Storm White, Black Star, Gun Metallic Brilliant Silver.

Nissan Almera 2020_dashboard

Anggaran Harga

Nissan Almera semua baharu ini dijual di Thailand dari 499,000 hingga 639,000 Thai Baht yang bernilai kira-kira RM67,000 hingga RM89,000. Melihat tahap sumber bahagian tempatan yang dapat diberikan oleh ETCM, harga jualan Malaysia patut berada dalam julat sama seperti yang ditunjukkan di atas.

Nissan Almera 2020_1.0L Turbocharged engine launch
Previous post

Vidcast DSFGG S02E01 Pelancaran & Media Drive Mazda CX-30

Next post

Pernah Dengar & Kenal Motosikal Caballero?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *