Khidmat Masyarakat

Pengeluaran Volvo Akan Termasuk 25% Plastik Kitar Semula

Tahun lepas, Volvo mempersembahkan masa depan yang lebih mampan dengan pembentangan hibrid plug-in Volvo XC60 T8 yang baharu, yang mempunyai bahagian dalamannya yang diperbuat daripada plastik. Bukan plastik BAHARU, tetapi plastik kitar semula dalam usaha untuk mengurangkan tapak pembuangan plastik.

Persembahan pertama

XC60 ini membuat penampilan sulungnya semasa Sidang Kemuncak Laut, di Perlumbaan Laut Volvo Gothenburg Stopover. Walaupun versi khusus XC60 ini kelihatan hampir sama dengan model pengeluaran, lebih daripada 60kg bahagian plastiknya diganti dengan bahagian-bahagian yang diperbuat daripada bahan kitar semula.

Volvo XC60 T8 plug-in hybrid with 25% recycled plastic parts
Volvo Cars aims for 25 per cent recycled plastics in every new car from 2025

Berapa banyak

Sebahagian daripada 170 komponen kitar semula termasuk konsol terowong yang menghala ke tengah kerusi depan, diperbuat daripada serat yang diperbaharui dan plastik dari jaring penangkapan yang dibuang dan tali maritim.

Kerusi itu dijahit dari dua jenis tekstil, yang keduanya terbuat dari botol plastik yang dikitar semula. Takungan vakum di bawah bonet – yang membantu mengawal tekanan enjin turbo – diperbuat daripada kain kitar semula daripada beg udara. Pelapik plastik diambil dari kain yang ditinggalkan apabila beg udara dipotong. Ia kemudian dipecah dan direkabentuk untuk membuat plastik keras.

Penyerap hud yang duduk di bawah bonet dan membantu menyerap bunyi dibuat daripada kerusi kereta Volvo terpakai. Busa plastik di dalam kerusi diambil, diproses dan dibentuk menjadi lapisan penyerap bunyi. Kerusi dibuat dari botol plastik yang dikitar semula. Permaidani dan tikar diperbuat daripada jaring pukat ikan dari laut. Bahagian petak bagasi terbuat dari botol sos tomato dan syampu.

Volvo XC60 T8 plug-in hybrid with 25% recycled plastic parts
Volvo Cars bertujuan untuk mengunakan 25 peratus plastik kitar semula dalam setiap kereta baharu dari 2025

Komitmen

Sekarang, hanya seminggu yang lalu, Volvo Cars membuat komitmen bahawa semua Volvo baharu dari 2025 dan seterusnya akan mempunyai 25% daripada plastik yang diperbuat daripada bahan kitar semula. Inisiatif ini bermula dengan SUV hibrid XC60 T8.

Volvo XC60 T8 plug-in hybrid with 25% recycled plastic parts

Kerjasama

Jadi, siapa yang membantu Volvo Cars merealisasikan impian ini? Axion Polymers yang berpengkalan di Manchester telah mencipta gabungan polimer 100 peratus khas yang diperbuat daripada kenderaan akhir hayat untuk membantu Volvo meningkatkan kandungan bahan kitar semula di dalam kereta.

Axion Polymers telah membekalkan polimer kitar semula 100% dari kenderaan akhir hayat untuk membantu pembuat automotif terkemuka menunjukkan penggunaan komponen yang berkekalan dalam kereta baru.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Polimer Axpoly PP berasaskan Manchester itu diadun 50/50 dengan polipropilena yang dikitar semula dari sisa pembungkusan untuk mencapai spesifikasi yang diperlukan oleh pereka kenderaan untuk digunakan semula dalam komponen kenderaan baru.

Sampel awal campuran plastik ini telah berjaya digunakan untuk membentuk bahagian badan dalaman dan luaran untuk kereta baru dalam projek demonstrasi kolaborasi untuk Volvo Car Group yang melibatkan lebih daripada 40 pembekal komponen kenderaan.

Axion mendakwa kepakaran teknikalnya yang kukuh dan pembangunan berterusan gred polimer kitar semula berkualiti tinggi yang boleh menggantikan plastik dara dalam kereta baru akan menyokong industri automotif dalam peralihannya daripada ‘Linear’ kepada Ekonomi Pekeliling.

Volvo XC60 T8 plug-in hybrid with 25% recycled plastic parts

Sumbangan anda

Well, buat permulaan, anda perlu berhenti menggunakan plastik gunaan tunggal dalam rutin harian anda. Kedua, kitar semula apa saja plastik yang anda dapat dalam rutin harian anda jika mungkin. Ketiga dan akhirnya beli saja sebuah Volvo!

Previous post

Perlindungan Takaful Percuma Untuk Pembeli Nissan X-Trail dan Serena S-Hybrid

Next post

Mitsubishi New Super Height Kei Wagon eK X Bukan Untuk Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *