Berita Auto

Rolls-Royce Phantom V Terbiar

Awal minggu ini, pengguna facebook Joyce Lua menyiarkan foto-foto sebuah Rolls Royce Phantom V yang ditinggalkan di Bandar Tun Razak, KL. Phantom V dibuat antara 1959 dan 1968 di Crewe (di mana Phantom terkini masih dibuat).

BHP Banner Rolls Royce

Rolls-Royce ini berenjin karburet kembar, 200hp, 6 dan seperempat liter V8 dan kotak gear automatik Hydra-matic empat kelajuan. Walaupun beratnya 2.5 tan, Phantom ini dikatakan dapat mencecah kelajuan tertinggi 160km / j. Boleh tahan untuk limusin tahun 1960-an. Sesetengah model adalah 5 tempat duduk, manakala yang lain 7.Rolls-Royce-Karat-2

Adakah Ianya Sebuah Kereta Kolektor?

Berbanding dengan Phantom IV yang datang sebelum ini, Phantom V tidak berapa diminati. Ini kerana hanya 18 model Phantom IV yang dibuat manakala lebih daripada 500 unit Phantom V telah dihasilkan. Tambah lagi, model yang seterusnya, Phantom VI, mempunyai banyak kaitan secara mekanikal dengan V, menurunkan daya tarikan untuk model V.Rolls-Royce-Karat-3

Lagipun, tidak seperti model terdahulu, Phantom V pada dasarnya adalah versi Rolls Royce Silver Cloud II yang dipanjangkan, berkongsi casis, enjin dan beberapa elemen gaya.

Walau bagaimanapun, Rolls-Royce Phantom V ini tidak dipandang rendah pada zamannya. Ia adalah limusin pilihan untuk orang-orang seperti John Lennon, Ratu Elizabeth II dan Raja Norway.

Rolls-Royce-Karat-6

Adakah Ia Berbaloi Untuk Dipulihkan?

Itu terpulang. Kami tidak tahu sejarah sebenar model tertentu ini. Memandangkan kebanyakan kenderaan Rolls-Royce disesuaikan untuk individu, terdapat begitu banyak faktor untuk perlu dipertimbangkan selain keadaan kereta. Terdapat rumah lelongan yang telah menjual satu edisi khas edisi Phantom V ini untuk lebih daripada USD490,000. Tetapi ini benar-benar telah disesuaikan dengan banyak modifikasi kepada badannya yang dan, bilangan pengeluaran yang boleh dikira dengan jari anda.

Rolls-Royce-Karat-5

Ringkasnya, kita tidak tahu. Dengan pemulihan dan dokumen yang betul, anda mungkin boleh dapat lebih kurang RM100,000 tetapi sama ada itu berbaloi dengan nilai pelaburan itu adalah persoalannya yang sebenar. Mungkin jika pemilik pertama adalah tokoh sejarah yang penting, ini boleh menjadi menarik.

Rolls-Royce-Karat-4

Previous post

Kewangan Jaguar Land Rover Tidak Berapa Sihat Buat Masa Sekarang

Next post

Mercedes G-Wagon Seteguh Mercedes Unimog

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *