Berita Auto

Mazda CX-30 Dilancar Di Geneva

Ini dia Mazda CX-30. Ianya adalah model kedua dalam barisan generasi akan datang syarikat itu. SUV kompak yang merangkum pengalaman pemilikan Mazda, menggabungkan styling Kodo unik elegan dengan reka bentuk dalaman yang berpusatkan manusia dan Jinba Ittai kualiti pemanduan seperti yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

BHP Infiniti Thematic_Web Banner_Gohed Gostan_BM_650x85_FA

Rekabentuk

Sejak diperkenalkan pada tahun 2010, reka bentuk Kodo – Soul of Motion Mazda telah menjadi penggerak dalam meningkatkan nilai global jenama, dan Mazda kini telah menjadikan falsafah itu lebih mendalam dan lebih canggih untuk menaikkan reka bentuk kereta ke tahap seni yang halus. Matlamat untuk evolusi reka bentuk Kodo ini adalah untuk mengekspresikan bentuk baru keanggunan yang diinspirasikan oleh dan berakar dalam estetika tradisional Jepun. Model konsep Mazda Vision Coupe yang diperkenalkan pada tahun 2017 merangkumi bahasa reka bentuk ini menerusi gaya minimalis yang diasah dan halus: bentuk badannya yang terkawal yang terhasil menghasilkan cahaya dan refleksi yang halus yang berubah dari masa ke masa untuk mencipta gaya dengan rasa yang dinamik. Mazda CX-30 yang baru adalah model pengeluaran kedua untuk mengamalkan evolusi terkini falsafah Kodo ini. Mengasah setiap elemen mengikut prinsip ‘kurang itu lebih’ telah mencipta permukaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini, yang cantik dan membawa bentuk asli sepenuhnya kepada segmen SUV crossover kompak. Dengan konsep reka bentuk ‘Sleek dan Bold’, gaya luar memancarkan kecantikan, keindahan yang mengalir dan ketangguhan SUV. Di dalam, berkualiti tinggi menggabungkan kokpit pemandu yang sangat selesa dengan suasana kabin yang luas dan enak, membolehkan semua penghuni menikmati suasana sambungan di persekitaran yang selesa. Perhatian yang lebih ditumpukan kepada setiap butiran, dari pilihan bahan untuk memperbaiki dan penyelesaian yang terbaik, untuk mewujudkan ruang dalaman berkualiti yang benar-benar halus.

Luar

Dengan ‘Sleek dan Bold’ sebagai konsep reka bentuknya, gaya Mazda CX-30 serentak menyadari dua unsur yang bertentangan: keindahan sebuah coupe dan ketajaman berani SUV.

Dengan menghindari garis-garis watak yang memihak kepada pergerakan permukaan, Mazda CX-30 mencapai gaya dengan kedua-dua keindahan karya seni dan rasa dinamik yang kuat.

Fender belakang berdiri bangga dari kabin belakang yang menyeret ke dalam dan tailgate mempunyai bentuk gerbang sepadan yang sempit. Dalam kombinasi ini ianya membentuk belakang yang sensitif dengan pendirian yang luas dan dinamis sebuah kereta sukan.

Gaya depan mempunyai keperibadian yang elegan dan berani. Sayap tandatangan Mazda diberi bentuk yang lebih tajam dan lebih mendalam yang menggabungkan kontur bumper yang padat, bumper depan terukir untuk mencapai usul yang kuat dari gerakan ke hadapan. Saiz dan corak motif segitiga gril radiator dikawal ketat untuk menunjukkan variasi kaya mengikut sudut tontonan dan variasi dalam cahaya.

Lampu depan dan lampu kombinasi belakang kedua-dua elegan dan berfungsi, memaparkan pelbagai LED yang menekankan bentuk silinder yang rumit. Isyarat giliran LED mempunyai tandatangan cahaya baru yang tersendiri.

Datang dalam sembilan warna termauk yang khusus untuk Mazda – Soul Red Crystal, Machine Grey, dan Polymetal Grey.cx30 mazda 3

Dalam

Reka bentuk kabin Mazda CX-30 berdasarkan pada falsafah reka bentuk berpusatkan manusia Mazda, dan seni bina tradisional Jepun dengan penggunaan Ma, atau ruang kosong.

Reka bentuk kabin Mazda CX-30 berdasarkan pada falsafah reka bentuk berpusatkan manusia Mazda, dan seni bina tradisional Jepun dengan penggunaan Ma, atau ruang kosong.

Sesuai dengan konsep reka bentuk keseluruhan ‘Sleek dan Bold’, dalaman Mazda CX-30 mencapai keunggulan dan kecantikan yang mengalir, bersekutu dengan sikap berani, semua boleh buat SUV.

Konsol lantai luas untuk tuas gear, pemegang cawan dan komander mengawal ke hadapan di ‘kawasan kawalan’ dekat dengan pemandu untuk operasi yang sangat baik, ergonomik.

Mazda CX-30 baharu datang dengan pilihan dua skema warna dalaman yang tersendiri – sama ada Coklat, Dark Brown matang atau Dark Blue menarik, aksen moden.

Skim Dark Brown boleh didapati dengan kulit asli Hitam atau Pure White. Upholsteri tebal dalam kulit Hitam mengungkapkan pelapis dalaman coklat halus. Skim Dark Blue mempunyai kain atau kain kulit, kedua-duanya ditawarkan dalam Greige atau Black.cx30 mazda 4

Pakej

Pembangunan berpusatkan manusia Mazda telah menghasilkan interior yang sangat padat dan serbaguna. SUV crossover kompak yang baru mempunyai kabin yang menampung semua penumpang dengan keselesaan santai walaupun dengan perjalanan yang panjang, ruang bagasi menawarkan kepraktisan mudah dan kapasiti beban tinggi untuk memenuhi semua keperluan gaya hidup.

Persekitaran pemandu mendapat faedah daripada penerapan pengetahuan dan teknologi paling maju semasa pembangunan kedudukan pemanduan dan Human-Machine Interface (HMI).cx30 mazda 5

Sistem Audio

Sistem audio standard mempunyai speaker konfigurasi 8 biji jenis 3-arah dengan 3 woofer dipasang di sisi cowl, tweeter 2.5cm kiri dan kanan dan unit-unit mid-range 8cm di atas bahagian depan dan trim pintu belakang.

Sistem Bose® 12-speaker menambah speaker tengah 8cm, sepasang speaker satelit belakang dan subwufer. Sistem ini disesuaikan khas untuk menyediakan bass yang lebih berkuasa dan kualiti audio yang dipertingkatkan yang boleh diharapkan daripada jenama Bose®.cx30 mazda 6

Kuasa

Enjin diesel dan petrol Skyactiv Euro 6d-TEMP terbaharu, termasuk teknologi Spark Plug Controlled Compression Illumination (SPCCI). SPCCI mengamalkan kaedah pembakaran yang unik untuk menggabungkan prestasi bebas revving enjin petrol dengan respon unggul diesel.

Semua enjin petrol Skyactiv dilengkapi dengan sistem M-Hybrid baharu Mazda, yang mempunyai teknologi pemacu elektrik. Kompak dan cekap, sistem hibrid ringan ini mempunyai motor elektrik yang membantu enjin dan bateri lithium-ion 24V 600kJ yang dipasang di antara roda.

Ciri-ciri lain termasuk I-ACTIV All-Wheel-Drive (AWD) / G-Vectoring Control Plus ECTORING CONTROL PLUS (GVC PLUS)cx30 mazda 7

Keselamatan

Ciri-ciri keselamatan aktif i-Activsense kini termasuk sistem Pemantauan Pemandu yang memerhatikan keadaan pemandu, serta teknologi yang terus berkembang untuk membantu mencegah kemalangan melalui kawalan brek maju dan meningkatkan keupayaan penderiaan semua arah Mazda.cx30 mazda 8

 

 

Previous post

Pusat 3S Proton Dibuka di Kluang, Johor

Next post

Model BMW 7-Series 2019 Dilancar Di Geneva

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *