Penyelenggaraan

Penyenggaraan Lampu Besar Sering Dilupakan

Lampu besar memberikan pandangan ke hadapan yang lebih jelas yang membolehkan pemandu melihat pada masa-masa pemandangan jalan kurang jelas (seperti dalam gambar-gambar ini). Pada waktu malam, lampu-lampu ini boleh menghasilkan pancaran yang rendah, yang digunakan apabila ada trafik yang akan datang dan pancaran yang tinggi, yang sesuai dengan jalan-jalan sehala kerana ia memberikan cahaya tersebar luas yang mungkin menjadi pemandu lain tersilau.

Bagaimana lampu kereta anda disasarkan, mesti diperiksa dan diselaraskan dengan kerap. Lampu salah arah tidak berkesan dan menyebabkan bahaya semasa memandu. Lampu besar memerlukan penyelenggaraan sekali-sekala kerana lensanya boleh menjadi mendung yang mengakibatkan pencahayaan kurang pada waktu penglihatan yang rendah. Lelasan pada lensa yang disebabkan oleh batu-batan jalan yang mengotorkannya dapat mengakibatkan keretakan kecil yang membolehkan air masuk. Hal ini menyebabkan pengoksidaan di dalam lampu. Apabila reflektor di dalam lampu teroksidas, ia kehilangan kilauannya, sehingga kehilangan sifat reflektifnya. Ia juga boleh berlaku apabila mentol watt lebih tinggi digunakan. Ia boleh diperbaiki dengan menggunakan pengilat kereta dan pengamplasan boleh memulihkan lampu. Walau bagaimanapun, terdapat kes-kes di mana penggantian lengkap diperlukan. Penggilapan yang berterusan juga merosakkan lensa kerana ia menghilangkan pelindung lensa, yang membawa kepada kemerosotan yang lebih cepat.

Pendawaian yang mengawal lampu juga boleh retak dan/atau putus. Ini menyebabkan lampu tidak berfungsi sama sekali. Kabel yang patah dapat diganti untuk menyelesaikan masalah.

Penjagaan dan penyelenggaraan lampu yang betul menjauhi anda dari banyak bahaya jalan raya dan boleh membawa anda kepada anda, dan kereta anda juga, di destinasi anda sekali sekeping.

 

 

Previous post

Teknologi "Pintar Simpang" Honda: Melihat Menembusi Bangunan di Persimpangan

Next post

Helmi Waspada Ancaman Pelumba Wildcard

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *