Berita Auto

Teknologi “Pintar Simpang” Honda: Melihat Menembusi Bangunan di Persimpangan

Honda baru-baru ini mengadakan demonstrasi teknologi “Pintar Simpang” untuk komunikasi kenderaan-ke-segalanya (V2X) yang direka untuk mengurangkan perlanggaran lalu lintas di persimpangan jalan raya, salah satu penerapan teknologi V2X pertama dalam suasana dunia sebenar.

Projek perintis ini bertujuan untuk menangani batasan penderia kenderaan di dalam menangani perlanggaran lalu lintas di persimpangan jalan raya. Pelanggaran persimpangan menyumbang kira-kira 40 peratus daripada semua perlanggaran dan 20 peratus daripada hampir 35,000 kematian berkaitan trafik yang berlaku di A.S. setiap tahun.

Teknologi “Pintar Simpang”, menggunakan perisian pengiktirafan objek proprietari Honda bersempena dengan kamera persimpangan yang dipasang dan komunikasi V2X, membolehkan kereta hampir melihat dan menembusi bangunan dan dinding dalam hampir semua keadaan cuaca untuk membantu mengenal pasti dan memberi amaran kepada pemandu tentang bahaya yang tersembunyi .

Bagaimana “Pintar Simpang” Berfungsi

Empat kamera yang dipasang di atas lampu isyarat di setiap sudut persimpangan menangkap video-melihat-pandangan video kenderaan sekitar dan trafik pejalan kaki keluar ke julat 300 kaki. Perisian pemprosesan imej proprietari Honda kemudian menghasilkan imej 360 darjah persimpangan yang mengklasifikasikan kenderaan dan objek bergerak lain, seperti pejalan kaki, motosikal dan kenderaan kecemasan, dan menyiarkan maklumat yang berkaitan kepada kenderaan di sekeliling melalui isyarat komunikasi jarak dekat / dedicated short-range communication (DSRC) .

Setiap komputer dalam kenderaan yang disambungkan menguraikan maklumat dan, apabila perlu, memberikan amaran yang boleh dilihat dan didengar pemandu, dengan bijak menyokong mereka untuk mengambil tindakan pembetulan untuk mengelakkan potensi pertembungan.

 

 

Previous post

Land Rover Classic Bina Semula Defender Works V8 Edisi Selfridges

Next post

Penyenggaraan Lampu Besar Sering Dilupakan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *