Berita Auto

Sudah 40 Tahun Sejak Mercedes-Benz Dan Bosch Memperkenalkan ABS

Mengekalkan kawalan penuh ke atas stereng kereta walaupun semasa brek kecemasan, kerana roda tidak mati: itulah yang boleh dilakukan oleh sistem brek anti-kunci atau anti-lock braking system (ABS).

Mercedes-Benz dan rakan pembangunannya Bosch melancarkan inovasi dunia dari 22 hingga 25 Ogos 1978 pada trek ujian di kilang Daimler-Benz di Untertürkheim. Satu lagi sebab mengapa ABS sensasi sedemikian adalah bahawa ia membawa era teknologi digital di dalam kereta. Ia mendefinisikan semula peranan kenderaan, yang, pada masa akan datang, menjadi rakan kepada keempat-empat roda – rakan yang semakin memberikan bantuan aktif kepada manusia di belakang roda.

Apa yang mungkin susah difahami dalam usia elektrik analog dan elektronik adalah lebih meyakinkan dengan pengamalan: walaupun dalam keadaan basah, berais, bersalji atau mencabar, ABS membolehkan kereta untuk menyampaikan kekuatan brek yang mungkin secara fizikal, tanpa roda mengunci, sementara kenderaan tetap boleh dikendalikan walaupun di bawah brek kecemasan.

Berikutan dengan pengenalannya 40 tahun yang lalu, ia hanya satu langkah kecil sebelum sistem brek anti-kunci memasuki pengeluaran bersiri: ABS membuat penampilan sulungnya sebagai option tambahan untuk Mercedes-Benz S-Class (model siri 116) pada akhir 1978.

Pada pada masa itu dengan kos tambahan DM 2,217.60 . Dua tahun kemudian, ia tersedia secara pilihan di setiap kereta penumpang yang dihasilkan oleh jenama Stuttgart.

Pada tahun 1981, Mercedes-Benz memperkenalkan sistem brek anti-kunci untuk kenderaan komersil. Dan dari Oktober 1992, ABS akan dipasang sebagai standard dalam semua kereta penumpang dari jenama dengan bintang itu.

Hari ini, sistem bantuan ini ada di dalam kereta hampir setiap pengeluar di seluruh dunia – terima kasih kepada budaya inovasi di Mercedes-Benz.

Sejarah Sebenar Jauh Lebih Lama

Sejarah ABS di Mercedes-Benz bermula pada tahun 1950-an lagi. Pada tahun 1953, Hans Scherenberg, yang kemudian menjadi ketua reka bentuk di Mercedes-Benz, memohon paten atas sistem untuk menghentikan roda kenderaan yang melekat bila brek. Walaupun penyelesaian yang sama sudah wujud dalam penerbangan (anti-skid) dan di kereta api (perlindungan anti-slip Knorr), tetapi untuk kereta ianya merupakan sistem yang sangat kompleks dengan permintaan yang tinggi kepada sensor, pemprosesan isyarat dan kawalan. Sebagai contoh, komponen yang diperlukan untuk mendaftarkan putaran dan pecutan roda tanpa kesilapan, termasuk apabila mengambil selekoh, pada permukaan tidak rata dan dalam keadaan yang sangat kotor.

Pertukaran pengetahuan intensif berterusan antara Penyelidikan & Pembangunan Kumpulan dan rakan industri akhirnya membawa kepada kejayaan dengan tahun 1963 melihat permulaan kerja konkrit pada sistem kawalan brek hidraulik elektronik di bahagian Pembangunan Advance yang pada masa itu Daimler -Benz AG.

Pada tahun 1966, syarikat itu mula berkolaborasi dengan pakar elektronik Heidelberg Teldix, yang kemudiannya diambil alih oleh Bosch. Hasilnya dipersembahkan pada tahun 1970, ketika Hans Scherenberg, yang kini menjadi kepala pembangunan di Daimler-Benz, menyampaikan sistem “Mercedes-Benz / Teldix Anti-Bloc analog” elektronik kepada media di trek ujian di Untertürkheim.

Pelancaran pada tahun 1970 menyampaikan bukti bahawa sistem itu berfungsi. Namun, pemaju menyedari bahawa pengawal digital adalah pendekatan yang betul untuk ABS yang dihasilkan secara besar-besaran – lebih dipercayai, kurang kompleks dan juga lebih kuat daripada elektronik analog. Bersama-sama dengan Bosch, yang bertanggungjawab terhadap unit kawalan digital, ini membawa kepada generasi kedua ABS digital. Jurutera Jürgen Paul, ketua projek ABS di Mercedes-Benz, kemudian menggambarkan keputusan itu memihak kepada mikroelektronik digital sebagai momentum kejayaan dalam pembangunan ABS.

 

 

Previous post

Mesej Mercedes-Benz Malaysia Tentang SST

Next post

7 Sebab Honda Odyssey Sesuai Untuk Keluarga 7

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *