Berita Auto

Supermini Kompak Generasi Ke 3 Suzuki

Suzuki Motor Corporation kini memperkenalkan Swift Eropah baharu di Geneva Motor Show sebagai supermini  serba baharu globalnya.

Ia meneruskan DNA Swift manakala mengamalkan gaya yang baru dan badan ringan meningkatkan prestasi dengan menggunakan teknologi keselamatan canggih.

Hasilnya ialah luaran Eropah dilengkapi dengan pemanduan yang sporty dan dalaman berfungsi, lincah dan tangkas, dan keamanan fikiran dipertingkatkan.

Selain reka bentuk luaran yang bergaya dalam saiz yang padat dengan hanya 3,840mm panjang, Swift baru mempunyai penglihatan yang sangat baik, kabin yang luas dan ruang bagasi yang mencukupi.

Matlamat pembangunan adalah untuk mewujudkan gaya hatchback semua baru yang sudah pasti Suzuki. Swift adalah sebuah kereta yang sangat popular dan penting dalam julat dan telah mencapai 5.4 juta jualan di seluruh dunia dalam masa kurang daripada 12 tahun, lebih cepat daripada mana-mana model Suzuki lain.

Swift baru menggunakan platform generasi baru “HEARTECT” yang menyampaikan prestasi kenderaan asas dipertingkatkan kerana menjadi ringan dan sangat tegar. Baik pulih seluruh struktur dan komponen susun atur underbody ini menyebabkan penggunaan bingkai yang sangat tegar yang meningkatkan keselamatan perlanggaran.

Swift baru adalah 10mm lebih pendek daripada model keluar, sementara jarak roda adalah 20mm lebih panjang, mewujudkan lebih banyak ruang dalaman termasuk 25 peratus lebih banyak kapasiti bagasi dengan 254L, atau 54 liter lebih daripada model terdahulu.

Ia juga adalah 15mm lebih rendah dan 40mm lebih luas, menyerlahkan lagi pendirian yang rendah dan luas.

Selain itu, Swift Eropah mempunyai depan yang lebih luas dan trek belakang daripada model domestik Jepun.

Teknologi Boosterjet

1.0 liter tiga silinder Boosterjet mempunyai output 111PS dan  Direct Injection turbocharged (DITC). Ia adalah enjin sangat padat dan menawarkan 170Nm tork didapati daripada 2,000 rpm melalui 3,500rpm untuk transmisi manual.

1.2-litre Dualjet

Suzuki 1.2-liter (K12C) Dualjet output kuasa maksimum 90PS dengan angka tork 120Nm pada 4,400rpm. Masa pecutan ke 62 mph adalah 11.9 saat untuk SZ3 2WD dan 12.6 saat untuk SHVS ALLGRIP.

4WD (ALLGRIP AUTO)

Swift baharu mengamalkan  sistem pacuan empat roda Suzuki  ALLGRIP ‘AUTO’  dan boleh didapati sebagai pilihan pada model SZ5 dengan enjin 1.2-liter.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101 

 

 

Previous post

Peugeot 3008 SUV Baharu Dinamakan "Car Of The Year 2017"

Next post

Tamo Racemo - Supercar Mini dari India

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *