Motosikal / Lain Lain Roda

Tiga Sekeluarga Rentas 6 Sempadan Indochina Dengan SYM Sport Rider 125i dan VTS200

Dalam jelajah motosikal yang mengambil masa selama enam belas hari dan menjangkaui 6011 km, seorang penunggang motosikal berpengalaman Rusli Osman bersama-sama dengan isterinya Yong Suzi serta anak perempuan mereka Yong Sofea telah berjaya melalui enam sempadan Indochina dalam jelajah bermotosikal terbarunya.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Dalam temu bual bersama media baru-baru ini, Rusli dan keluarganya berkongsi cabaran yang dihadapi, kejadian misteri, serta pengalaman mereka dalam menggunakan SYM Sport Rider 125i dan VTS200 sebagai pengangkutan utama dalam perjalanan mereka.

????????

Antara persediaan yang dibuat sebelum perjalanan termasuklah mendapatkan surat sokongan daripada kedutaan negara-negara yang terlibat untuk urusan menyeberangi sempadan dan dokumen-dokumen pendaftaran kenderaan serta insurans. Persiapan lain termasuk memeriksa keadaan motosikal, menyediakan minyak enjin dan mengisi penuh tangki. Sport Rider 125i mempunyai tangki sebesar 4.2 liter manakala VTS200 mempunyai tangki 14.7 liter.

HARI 1 – 16

Memulakan perjalanan dari Ibu Pejabat SYM di Pulau Pinang, tiga sekeluarga itu terus menuju ke sempadan Thailand di Bukit Kayu Hitam untuk ke Thailand dan sehingga Semenanjung Thai ke Indochina. Sepanjang pejalanan, mereka melalui banyak tempat menarik termasuk Hua Hin Teluk Siam, Pattaya, Koh Khong Phnom Penh di Kemboja, Moc Bai di sempadan Vietnam, Siem Reap melalui Wats Kemboja, Udonthani, Kho Kao, Myawaddy di Myanmar dan Kanchanaburi dimana tempat Festival Durian yang terkenal diadakan setiap tahun.

???????????????????????????????

Mereka juga menceritakan mengenai tempat yang dikenali sebagai Magic Hill di Mae Sot Thailand, di mana kenderaan berupaya untuk bergerak sendiri tanpa menghidupkan enjin. Hal ini terjadi disebabkan oleh medan elektromagnet di bahagian atas gunung.

“Tempat yang paling mencabar sepanjang perjalanan adalah Kemboja disebabkan oleh hakikat bahawa mereka memandu di sebelah kanan, jadi bersedia untuk itu!” Rusli memberi amaran.

???????????????????????????????

“Kami menunggang hampir 200 km di atas jalan beralun. Namun kami dapat melaluinya, dan berpuas hati dengan bergantung kepada motosikal Sport Rider 125i dan VTS200 dan penggunaan bahan api kira-kira 48-52 liter yang membolehkan kami melaluinya dengan selesa, “katanya.

PANDUAN:

Ketika ditanya mengenai panduan bagi keluarga yang mungkin berminat untuk merancang perjalanan yang sama, nasihat Rusli adalah untuk membuat persediaan dari segi fizikal dan mental. Penunggang juga harus membawa barangan keperluan seperti makanan, minuman, ubat-ubatan dan pakaian sebagai persediaan jika berlaku seberang kecemasan. Barangan keperluan ini boleh disimpan di kotak bagasi yang dipasang pada motosikal.

???????????????????????????????

Untuk mendapatkan laluan yang betul, Rusli menasihatkan penunggang supaya menggunakan sistem GPS. Selain itu, jaket menunggang, sarung tangan, topi keledar, kasut dan peralatan menunggang yang lain seperti penutup mulut dan hidung juga penting. Untuk penggunaan telefon pintar, powerbank juga perlu ada tetapi jika perlu, soket Neo padaVTS200 boleh digunakan.

???????????????????????????????

Penunggang diingatkan supaya menggunakan LED siang sepanjang masa dan memasang lampu kecemasan apabila berhenti di bahu jalan. “Lampu depan yang cerah dan LED dan isyarat lampu belakang pada motosikal kami adalah patuh Euro 4 dan pasti memberi kami lebih keyakinan apabila perlu untuk memberi isyarat untuk menghidupkan atau untuk berhenti dan menunggang pada waktu malam. Sila pastikan lampu motosikal terang bagi perjalanan malam yang tidak pernah dilalui.” katanya lagi.

 

Previous post

Ujian London Van Hibrid Plug-in Daripada Ford

Next post

Jangan Memandu Lebih Laju Daripada Pendalaman Pengalaman Anda

Amirul Mukminin

Amirul Mukminin

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *