Gaya Hidup

Navigasi Dalam Kereta LWN Navigasi Telefon Pintar. Siapa Champion?

Kami uji pandu banyak kereta baharu setiap tahun dengan sistem navigasi kereta yang terbaik.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Tetapi kita tetap menggunakan telefon pintar kami untuk mengemudi. Mengapa? Kerana ia lebih senang digunakan dan lebih cepat untuk bertindak balas, terutamanya WAZE … kan? Kan?

J.D. Power and Associates menyiarkan keputusan kajian baharu mereka, memberi tumpuan kepada pengalaman pemilik kenderaan baharu semasa 90 hari pertama pemilikan. Pemandu ditanya tentang banyak perkara yang berbeza, terutamanya mengenai teknologi dalam kenderaan seperti navigasi satelit, sistem infotainment, dan ciri-ciri keselamatan yang sedia ada dalam kereta.

Kajian itu mendapati bahawa pelanggan secara umumnya berpuas hati dengan teknologi dalam kereta baharu mereka, sebagai skor kepuasan purata adalah 730 pada skala 1,000 mata. Menariknya, sistem navigasi diberi nilai yang paling teruk dengan skor purata 687 mata sahaja.

Keputusan menunjukkan lebih daripada separuh daripada orang yang ditinjau dengan navigasi sedia ada dalam kereta sebenarnya tidak pernah menggunakannya sama sekali, memutuskan untuk menggunakan fungsi-fungsi navigasi telefon mereka sebaliknya. Juga, hampir satu pertiga daripada pemandu menggunakan  sistem GPS sedia ada kurang daripada dua minggu sebelum bertukar kembali kepada telefon pintar mereka.

Ternyata, masalah terbesar adalah memasuki destinasi baru, dimana anda perlu melayari melalui pelbagai menu untuk mencari alamat. Pemandu kereta betul-betul tidak berpuas hati dengan hakikat bahawa mereka perlu berurusan dengan menu  “point of interest” yang mengelirukan  dan tidak mempunyai destinasi yang cukup.

Kaji selidik mendapati arahan suara juga mengecewakan untuk pengguna, kerana sistem sering salah faham dan arahan perlu diulangi beberapa kali. Di samping itu, atas sebab-sebab keselamatan, pemandu biasanya tidak dibenarkan memasuki destinasi mereka secara manual semasa kereta bergerak. Walaupun kita memang faham mengapa ianya begitu tetapi penumpang juga tidak dibenarkan melakukannya, kerana sistem navigasi dikunci dan hanya boleh diaktifkan dengan arahan suara.

Android Auto atau Apple CarPlay mencerminkan aplikasi telefon bimbit dalam sistem infotainment kereta adalah penyelesaian yang sempurna, tetapi ramai pemilik kereta tidak sedar yang mereka mempunyai sistem sedemikian di dalam kereta mereka.

 

Previous post

Hyundai & Kia Motors Akan Lancar 10 Model Baharu Tahun Ini

Next post

Production Audi Q6 Disahkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *