Gaya Hidup

Kenapa & Bagaimana Diesel B10 Akan Menjadi Sebahagian Daripada Kehidupan Kita

Malaysia komited untuk mengurangkan kesan karbon dan pencemaran alam sekitar disumbangkan oleh penggunaan bahan api fosil. Selaras dengan objektif ini, Program B10 (campuran 10% metil ester sawit dengan 90% diesel fosil) dan Program B7 (mengadun 7% metil ester sawit dengan 93% diesel fosil) untuk pengangkutan dan sektor industri masing-masing akan dilaksanakan pada tahun 2017.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, YB Datuk Seri Mah Siew Keong, telah menggumumkan pada 15 November 2016 penangguhan pelaksanaan Program B10 dan B7 hingga 2017. Keputusan untuk menangguhkan mandat itu adalah supaya tidak membebankan pengguna dengan sebarang kenaikan harga diesel dengan mengambil kira harga semasa yang tinggi minyak sawit mentah.

Bio fuel

Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi dan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) menghargai dan menyedari sepenuhnya kebimbangan yang dibangkitkan oleh pelbagai pihak dalam industri automotif, iaitu Persatuan Automotif Malaysia, Persatuan Hauliers Malaysia, Pan Persatuan Pemilik Lori Malaysia dan lain-lain pengusaha pengangkutan.

bhpetrol-sae-5w-30b

MPOB ingin memberi jaminan kepada pengguna bahawa pengenalan B10 disahkan oleh ujian jangka masa panjang yang menyeluruh dalam negara; pematuhan kepada standard biodiesel antarabangsa; dan disokong oleh pengalaman, penilaian dan berjuta-juta on-the-road kilometer tulen bebas masalah yang dicatatkan oleh pelbagai jenama dan model kenderaan yang pada masa ini beroperasi di seluruh negara dengan B10 atau mandat biodiesel tertinggi. Pendek kata, B10 telah terbukti  bermanfaat dan tidak memudaratkan untuk jangka masa panjang tidak seperti yang disangka.

bhpetrol-sae-5w-30a

Bagi memenuhi aspirasi yang lebih besar, inisiatif B10 Kerajaan dijangka dapat membawa manfaat kepada alam sekitar yang ketara dan berkesan terutamanya dengan cara mengurangkan pelepasan gas rumah hijau dan pencemaran, dalam mengejar jejak automotif yang lebih hijau. Penggunaan B10 di samping itu, menghasilkan faedah industri, ekonomi, perdagangan dan sosial yang positif kepada negara secara keseluruhannya. Indonesia telah melaksanakan Program B20 sejak Januari 2016. Setakat ini, tidak ada masalah teknikal telah dilaporkan.

Pengusaha pengangkutan Malaysia akan terus mempunyai pilihan untuk menggunakan diesel perindustrian B7  atau diesel euro5.

MPOB akan terus intensif melibatkan pengusaha pengangkutan dan semua pihak yang berkepentingan dalam industri automotif untuk menangani apa-apa kebimbangan yang tidak dapat diselesaikan.

mpob_scania

Previous post

Lamborghini Aventador S Diperkenalkan

Next post

Renault Mahu Menjual EV Berharga Murah Secepat Mungkin

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *