Gaya Hidup

Memandu Kereta Berkuasa Petrol Berbanding Diesel

Untuk perbandingan, kedua-dua jenis enjin, anda perlu tahu bagaimana enjin petrol berfungsi dan bagaimana enjin diesel berfungsi.

skyactiv-d-engine

 

 

Dalam enjin petrol moden, bahan api itu dimasukkan kedalam setiap silinder enjin dengan penyuntik bahan api. Penyuntik menyembur kabusan bahan api ke dalam setiap silinder di atas intake valve. Ini bercampur dengan udara yang datang dari penapis udara dan pengambilan udara yang berkaitan, kemudian mengalir melalui intake valve setiap silinder.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Diesel adalah enjin pembakaran dalaman seperti enjin petrol, tetapi bahan api disampaikan dalam cara yang berbeza. Dalam enjin diesel, bahan api yang disuntik terus ke dalam silinder dan bercampur dengan udara di sana. Kerana penyuntik diesel terletak di kawasan pembakaran enjin, ianya lebih sukar daripada versi petrol. Keajaiban diesel, berlaku di dalam silinder.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Di mana enjin petrol memerlukan palam pencucuh untuk menyalakan campuran bahan api dan udara, diesel menyalanya hanya dengan tekanan yang hebat, yang mewujudkan haba dan menyebabkan letupan. Lagi panas enjin diesel begitu juga peningkatan kecekapan. Ia merupakan satu sistem yang luar biasa, dan bahan buangan jauh kurang tenaga daripada enjin petrol yang setara. Inilah sebabnya mengapa angka penggunaan bahan api / penilaian yang jauh lebih baik untuk enjin diesel. Jadi, kereta kuasa diesel daripada Mercedes, BMW dan kini Mazda dapat lebih kilometer seliter berbanding adik-beradik petrol mereka dan mereka juga menghasilkan lebih tork.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Uji pandu kereta diesel hari ini dan RASA sendiri penghantaran kuasa dan kos bahan api, masa sebenar, setiap batu anda memandu.

 

Previous post

GreenTech Malaysia Perincikan Program Khas Tesla Model S

Next post

Pusat Khidmat Audi Kuala Lumpur Beroperasi Setiap Ahad

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *